Menu

Verslagen


Blue Roger terug in de Middellandse Zee

19-04-2019

Op 5 april mogen we door het tweede deel van het Suez kanaal naar de Middellandse Zee. We krijgen om 6 uur ’s morgens de pilot aan boord, een aardige Egyptische man, en die neemt het roer al snel over. We gaan langzaam maar zeker richting Middellandse Zee, terwijl de grote containerschepen ons links en rechts passeren. Bij afstappen op de pilot boot is deze pilot gelukkig tevreden met de 20 dollar en het restje Egyptisch geld, maar we hadden even niet gerekend op de bemanning van de pilot boot zelf, die boot blijft naast ons varen en de bemanning zeurt om sigaretten. We geven de laatste pakjes die we bij ons hebben, die we hebben aangeschaft om de Egyptenaren bij controles tevreden te houden.

En dan zetten we koers tegen de middag naar Kreta. Afstand is 420 mijl naar Agios Nikolaos waar we kunnen inklaren in Europa. Dit betekent 3 nachten op zee. Bij de kust van Egypte zien we de grote boorplatforms weer en we gaan de nacht in met talloze boten om ons heen. De volgende dag hebben we allemaal roet op de boot en blijft het rustig weer, we motoren een deel. In de nacht daarop wordt Sandra in de kuip verrast door een vogeltje die gaat zitten en als de deklichten buiten aangaan ziet ze talloze vogeltjes. Er blijven er 2 (verschillende soorten zangvogels) op dek zitten en we proberen ze nog wat water en eten te geven. Dit moeten toch trekvogels zijn die onderweg van Afrika naar Europa gaan. De volgende ochtend zien we wel 5 dode vogeltjes op het dek liggen…. Kennelijk van uitputting op het dek gaan zitten en overleden, wat een afschuwelijk gezicht.

 foto: vogeltjes onderweg

Wanneer we op 8 april de punt van Kreta ronden om naar Agios Nikolaos te gaan, begint er plotseling een sterke westenwind te komen en die neemt zeer snel toe. Met ruim 40 knopen hoog aan de wind scheuren we de marina in. Later horen we van Nederlanders “ Welke gek komt met deze wind de marina in …” Maar het lukte prima en we liggen in Griekenland!

De marina van Agios Nikolaos is vrij klein en gezellig, en het dorpje is heel leuk. We moeten naar de Coast Gard en Politie om in te klaren en een ‘DEKPA’ te halen, dit is een ‘cruising permit’ voor Griekenland. We gaan lekker uit uit eten de eerste avond met Griekse wijn en griekse salade en grieks vlees, heerlijk we zijn weer in de Middellandse Zee! In Egypte is een kleine naad in het grootzeil gescheurd, die hebben we gelukkig in de haven kunnen laten maken, binnen 24 uur gerepareerd, wat een service! Sandra doet een conference call met het ziekenhuis in Alkmaar en hoort diezelfde avond dat ze een baan heeft in Alkmaar, dit voor na de wereldreis!

In de haven liggen veel andere zeilboten van Nederlanders, Duitsers, Engelsen, die daar meestal een vaste ligplaats hebben, maar soms ook een winterplek. Zo komen we Peter en Jolanda tegen die aan dezelfde steiger liggen en we nodigen ze uit voor een borrel die avond. Erg gezellig! Toch wil Frank graag Ajax zien die avond en dat kunnen we nu weer, met de gigabite’s in Europa!

We vertrekken op 11 april, omdat 12 april Rani aankomt op Heraklion, en zij komt een weekje meezeilen. We liggen die nacht in een kleine baai bij een eilandje tegenover Heraklion. Wanneer Sandra de ankerketting wil laten zakken, gebeurd er helaas niets, weer problemen met het knopje van de ankerlier…. We balen nu dat we geen nieuwe gekocht hebben in Nederland. Manueel kan Frank de ketting laten zakken en we liggen om 24 uur in de baai.

De volgende dag steken we met tegenwind over naar de haven van Heraklion, en mogen tegen een grote kademuur gaan aanliggen. Rani komt naar ons toe, wat een gezelligheid! We gaan meteen verder richting west en eindigen in schemer in de haven van Rethimnon. We moeten gaan liggen op z’n Med’s, maar er zijn geen goede lijnen aanwezig, er liggen een aantal moorings, maar totaal niet in de lijn van de steiger. Op het eind liggen we scheef voor de steiger, maar goed genoeg voor een nachtje en we gaan op zoek naar lekker eten. De havenplaats is uitgebreid, maar de meeste restaurants zijn dicht. We eten een hele grote griekse maaltijd met Moussaka en vleesgerechten en de meest heerlijke wijn. Zo gezellig om Rani bij ons te hebben!

De dag daarop al weer op tijd naar de volgende plaats. We willen graag naar Chania, omdat dat zo’n mooie historische plaats schijnt te zijn. Sandra probeert nog de nacht te betalen maar ze wordt weg gestuurd. De lijnen van de haven zitten vast gedraaid op onze kikkers en het kost enige moeite, maar we zijn dan toch op weg naar Chania, waar we om 17 uur aankomen. Prachtige plaats, met geweldig mooie historische gebouwen en we gaan hier een dagje van genieten.

      

’s Avonds struinen we door het stadje, met de mooie vuurtoren en prachtige luchten over het water. We eten gezellig en slapen heerlijk! We gaan op zondag naar het archeologisch museum om alle bodemschatten vanuit de oudheid te bekijken. Altijd weer ongelofelijk wat er in 2000 voor Christus al allemaal gemaakt werd. We drinken heerlijke koffie op terrasje boven het water.

Daarnaast gaat Frank het knopje van de ankerlier maken. Hij gebruikt daarvoor het knopje van de afgekeurde en niet meer werkende koffiemachine aan boord!! Het werkt vervolgens allemaal weer, fantastisch!

Op maandag gaan we om 6.30 uur weg en maken een grote oversteek van 65 mijl naar de Peloponnesos. We komen om 17 uur aan en als enige boot in een beschermde baai van Kapsali (eiland Kythira). Er is nogal wat swell, en we liggen te rollen aan de kade. We koken en eten lekker aan boord en als we denken te gaan slapen, wil Frank toch de boot aan het anker leggen. Met enig gesputter van Sandra doen we dat toch en dan liggen we veel beter. Helaas blijkt het knopje van de ankerlier door het vele buiswater de tocht niet overleeft te hebben en hebben we toch weer handmatig de ketting laten zakken.

We vertrekken de dag daarna vroeg naar de volgende  plek, naar de zuidwest zijde van de Peloponnesus naar het schattige plaatsje Methoni. We komen aan en liggen weer op een A1 locatie, achter een Venetiaans fort en het dorpje.

We worden ’s morgens gewekt door een visser, die duizend excuses maakt, omdat wij over zijn net hebben geankerd. In uitstekend engels geeft hij aan dat hij zijn net niet in de haven mag leggen en het zijn eigen schuld is, maar of wij ons anker even willen ophalen en van zijn net halen. Inderdaad zit het net aan onze ketting, en met schaar wordt dit net verwijderd. Als we naar de kant gaan lopen we over de ‘breakwater’ waarbij de antieke kanonnen gebruikt worden ter versteviging. Natuurlijk bekijken we die dag het fort en drinken we cappuccino op de kade.

   

     

foto's: 1. Over de 'breakwater met kanonnen' loopt Rani met ons vuilnis naar het dorp. 2. Het Venetiaans fort. 3.Sandra in het fort. 4. Rani in het fort.

Dan gaan we iets verder naar Pylos (8 mijl) waar ook weer een fort is, waar de beroemde film ‘De kanonnen van Navarone’  is opgenomen.

 

foto: Blue Roger ligt aan de kade, niet in de marina

Hier in Pylos wordt ook weer dezelfde procedure uitgevoerd, om 22 uur besluiten we toch maar te ankeren in de baai, wegens de swell in de haven. Dan 18 april heel vroeg vertrek naar Zakynthos.



Blue Roger Blogs

01-06-2019 - Aankomst
25-05-2019 - Stoomschip Blue Roger
12-05-2019 - Terug in Spanje en Portugal
29-04-2019 - Met grote snelheid door de Middellandse Zee
19-04-2019 - Blue Roger terug in de Middellandse Zee
04-04-2019 - Terug in de Rode Zee, naar Suez.
09-03-2019 - Rode Zee
21-02-2019 - Van India naar Djibouti
03-02-2019 - Oversteek naar India
30-01-2019 - Thailand, één van de vele ware verhalen.
22-01-2019 - Mooi Thailand
09-01-2019 - Thailand, blog volgt over enige tijd.
26-12-2018 - Het ware verhaal op Langkawi.
22-12-2018 - Langkawi met Floor, Evelien, Martijn en Bowie.
14-12-2018 - Singapore en Maleisië
27-11-2018 - Eind van de Indonesië rally.
06-11-2018 - Het verhaal aan boord van Jan Willem en Marleen.
30-10-2018 - Belitung & Bangka
21-10-2018 - De orang-oetan
15-10-2018 - Bali en Bawean
12-10-2018 - Een droomreis. (Het ware verhaal van Ariëtte)
21-09-2018 - Flores, Sumbawa en Lombok
29-08-2018 - Het eiland Buton, Celebes.
21-08-2018 - Tifu op het eiland Buru
16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesië
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australië !
17-10-2017 - Nieuw Caledonië
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis


Onze positie