Menu

Verslagen


Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging

24-07-2017

van Markiezen naar Tuamotus,  met gebroken verstaging

We zijn op Nuku Hiva.

De baai die we eerst bekeken hebben was de baai ten oosten van de baai Taiohae en hoofdplaats. We besluiten eerst terug te gaan naar deze plaats en inkopen te doen voor de oversteek van 4  dagen naar Tuamotus.

Daarna gaan we naar Daniels baai, de baai 5 mijl ten westen van Taiohae baai. Wanneer we daar aankomen zien we ‘ Little Coconut ‘ al liggen. Zij hebben die dag de wandeling naar de waterval gedaan die wij de volgende dag willen doen. Die avond maken we gezamenlijk de laatste wijn op. Zij smullen van de Hollandse kaas die wij hebben mee genomen.

’s Morgens vroeg gaan wij dan naar het kleine dorpje om de wandeling naar de waterval te maken. De hoogste waterval van de Markiezen. We stellen ons voor aan “Paul” , die in het dorp van een paar huizen, 2 gezinnen, woont, en door hem wordt de weg uitgelegd, nogal onduidelijk “At a stone hole to the right, next to to some trees, at the view point you climb over the stones at your right”… Het is een prachtige wandeling, waarbij je regelmatig door stroompjes moet waden en een pad moet volgen dat niet overal even duidelijk is; de aanwijzingen die Paul heeft gegeven zijn geheel niet terug te vinden. Maar het is de moeite waard! Prachtige uitzichten over het dal, omringt met hoge steile muren.

   

   

   

Na 5 uur wandelen komen we moe weer terug in het dorp, waar we een uitgebreide lunch krijgen. We worden aangemoedigd in het frans door een tandeloos, maar heel lief, echtpaar, “manger!! manger!’ Het is heerlijk en uitgebreid.

Daarna lopen we door het dorpje terug en komen Paul tegen, die ons vraagt hoe het was, en aangeeft dat Patricia deze ochtend in het dorp was “ She worked with you Frank, you are dentist, not?” Onze monden vallen open van verbazing. Wij hebben niet gezegd dat Frank tandarts is. Patricia is een mondhygieniste die voorheen in Franks praktijk werkte. Zij blijkt in het hotel in de baai te zitten waar wij daarvoor waren.

Nadat we ’s avonds nog met het Duitse echtpaar van “Saga’ praten, besluiten we toch terug te gaan naar het dorp, om Patricia en Johan gedag te zeggen en om toch nog meer diesel te halen voor de overtocht. Frank krijgt die nacht veel last van het eten, waarschijnlijk de rauwe tonijn, wat we die middag hebben gekregen, Sandra heeft geen last.

Die ochtend komen we aan in het dorp en zijn net te laat op zaterdag (12 uur)voor de diesel, dat moet dan maar maandag. We halen onze mail binnen en daar zien we een berichtje van Patricia en Johan die op huwelijksreis zijn en nog tot zondagochtend op Nuku Hiva. We gaan die avond naar het hotel om ze te zoeken, daar zijn ze niet, maar ze zijn bij de dansen die in het dorp gehouden worden. Daar gaan we naartoe en bij binnenkomst zien we ze meteen zitten. Wat gezellig en wat een ongelofelijk toeval!

Na een hele leuke avond, de zondag rustig aan. 

Op maandag ochtend gaan we diesel halen. Dat kan alleen met jerrycans bij de benzine pomp. Gelukkig is onze Duitse vriend Vladi ook bezig en kunnen we de jerrycans van hem lenen. Dus eerst hij 4 keer met 45 liter met de dinghy overbrengen, de tank vullen en daarna wij 4 x heen en weer.. Het is flink warm en we zijn helemaal moe, maar toch willen we vertrekken naar de Tuamotus eilanden groep. We hebben 2 atollen uitgezocht om heen te gaan Kauehi en Farakava. We gaan om 13.30 weg. Het is prachtig rustig weer en we vliegen over het water. Om 2 uur ’s nachts ligt Sandra op bed en Frank in de kuip en ze horen plotseling een flinke knal. Wat is dat? Het blijkt dat het bakboord tussenstag is gebroken bij de terminal. Hoe kan dit, de totale verstaging is vernieuwd in mei 2016? Het is geen zwaar weer, hoogstens gewiebel in de golven. We binden het tussenstag vast aan het  topwant onderaan en zetten de bakstag (komt op zelfde plek van de mast als het tussenwant) aan de reling vast. We besluiten om te draaien, want we zijn slechts 80 mijl op weg. Wanneer we tegen de golven in gaan en tegen de stroom en wind, breekt ook het andere tussenstag met een klap, ook daar de terminal door midden. We doen hetzelfde aan de andere kant en besluiten met de wind mee te gaan en sterk gereefd door te zeilen richtig Papeete, Tahiti. De weersverwachting is de eerste dagen goed, er wordt daarna hardere wind verwacht.

   

We bellen de volgende dag met Floris van CS riggering. Hij is totaal verbaasd, dit kan en mag niet gebeuren met een praktisch nieuwe verstaging. Terwijl wij nog onderweg zijn gaat hij aan het werk om te kijken hoe dit geregeld kan worden in Papeete. Ook de verzekering wordt ingelicht.

We zijn 3 dagen onderweg, de het weer is rustig, we zeilen sterk gereefd, en we zijn in spanning of de mast het houdt. We hebben onze koers verlegd naar Ahé. Dit atol ligt het meest in de richting van Papeete. Het gaat gelukkig goed, de mast blijft staan. En we arriveren ’s morgens vroeg bij de pas van Ahé. Deze eilanden bestaan uit een ring van koraal, waarop op het land kleine dorpen gevestigd zijn. Het eiland kan je alleen binnen zeilen bij de pas (soms is er 1 soms zijn er 2 per atol) In de pas is er een harde stroom, afhankelijk van hoog en laag water. Je kan deze passen dus bij voorkeur alleen bij “ slack water” op het moment van hoog water of het moment van laag water passeren, zodat er nauwelijks stroom is. Zeker bij harde wind wordt het moeilijk en je hoort nog wel eens van de boten die hierbij aan de grond komen.

   

We passeren de pas en gaan naar het dorpje Tenukupara wat in het zuiden ligt. We zijn echt verbaasd over de atollen, het ziet er uit alsof je binnen het IJsselmeer terecht komt, met een vlakke ring van de kust. Je kan dan, als je goed oplet dat je niet op een stuk koraal beland, van plaats naar plaats zeilen. Wij liggen bij het dorpje, Sandra gaat nog wat snorkelen vlakbij het koraal bij de boot. We kijken naar het muziek maken van de dorpelingen. Vriendelijke mensen!

We hebben hier gelukkig goed internet en kunnen veel regelen ten aanzien van de gebroken verstaging. We leggen contact met Polynesian Yacht Services in Papeete en met de mensen in Nederland. We drinken koffie met een Canadees echtpaar, Andrea en Jim, van de “Island Prism” . Zij zijn van New Zealand onderweg naar Tahiti, Hawai en naar Canada terug.

We hebben veel lekkage gehad bij de ramen langs beide boorden en besluiten alle raampjes  en scharnieren te ontzouten. Dat is nogal een klus, het zijn van jaren zout, harde zoutkristallen geworden en na het schoonmaken worden de scharnieren in het vet gezet en de ramen deels met wat kit dicht gemaakt, zodat we geen last meer hebben van water. Daarna vertrekken we, om met nog rustige wind naar het volgende atol Rangiroa te kunnen. Er komt harde wind aan, en dan willen we niet op zee zijn, zeker niet met onze gebroken verstaging! We hebben een mooie nachttocht van 80 mijl en kunnen precies ’s morgens vroeg met slack water door de pas. Opnieuw een geweldig mooi gezicht. 

Rangiroa is het één na grootste atol ter wereld. Het heeft een omtrek van 100 miles en 40 mijl lang en 17 mijl breed. De ring wordt gevormd door kleine eilandjes (motus) met doorgangen.

We passeren de pas goed, maar het gaat niet altijd goed!

    

Wij gaan voor het eerst sinds tijden weer eens met de fiets op pad. We komen hier langs een dorpje, ondanks dat het in de boeken staat als heel toeristisch, valt dat wel mee. Alleen het grote hotel, daar is het druk. De mensen zijn ook meteen  minder vriendelijk, jammer!

   

’s Avonds terug naar de boot en de volgende dag gaan we snorkelen met Andrea en Jim, die ook in Rangiroa liggen . Frank is eigenlijk geen snorkelaar : “ ik houd niet van vis” . We snorkelen vlakbij een koraalrif bij de pas.  Dit wordt “ het aquarium”  genoemd, en we weten nu waarom. Enorme hoeveelheden prachtige vissen in kristal helder water. Toen we de eerste rif haai tegen kwamen, schrokken we nog een beetje, maar ze zijn niet in ons geïnteresseerd. Nadat we meerdere rif haaien hadden zien passeren, kan je er echt van genieten, zelfs Frank!

   

’s Avonds eten we bij Andrea en Jim aan boord. Heel gezellig.

We vertrekken de volgende ochtend vroeg, zodat we na 200 mijl, de volgende dag nog met licht in Papeete (Tahiti) aankomen. We hebben geweldig rustig weer en gaan sterk gereefd en met de motor ter ondersteuning naar Papeete, waar we ons anker net voor donker achter het rif het water ingooien.

   

 



Blue Roger Blogs

01-06-2019 - Aankomst
25-05-2019 - Stoomschip Blue Roger
12-05-2019 - Terug in Spanje en Portugal
29-04-2019 - Met grote snelheid door de Middellandse Zee
19-04-2019 - Blue Roger terug in de Middellandse Zee
04-04-2019 - Terug in de Rode Zee, naar Suez.
09-03-2019 - Rode Zee
21-02-2019 - Van India naar Djibouti
03-02-2019 - Oversteek naar India
30-01-2019 - Thailand, één van de vele ware verhalen.
22-01-2019 - Mooi Thailand
09-01-2019 - Thailand, blog volgt over enige tijd.
26-12-2018 - Het ware verhaal op Langkawi.
22-12-2018 - Langkawi met Floor, Evelien, Martijn en Bowie.
14-12-2018 - Singapore en Maleisië
27-11-2018 - Eind van de Indonesië rally.
06-11-2018 - Het verhaal aan boord van Jan Willem en Marleen.
30-10-2018 - Belitung & Bangka
21-10-2018 - De orang-oetan
15-10-2018 - Bali en Bawean
12-10-2018 - Een droomreis. (Het ware verhaal van Ariëtte)
21-09-2018 - Flores, Sumbawa en Lombok
29-08-2018 - Het eiland Buton, Celebes.
21-08-2018 - Tifu op het eiland Buru
16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesië
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australië !
17-10-2017 - Nieuw Caledonië
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis


Onze positie