20-05-2017
Wachten in Panama
We kwamen op zondag 30 april aan in Shelter Bay Marina bij Colon. Onze eerste tegenvaller was dat het een vrije dag was maandag 1 mei, dus de eerste dag moesten we wachten. Op dinsdag naar immigratie en bellen voor het opmeten van de boot. Je moet je boot laten controleren en laten beoordelen of je meer of minder dan 15 meter bent. Natuurlijk zijn we meer, en dat betekent dollars extra.
We gingen betalen bij de bank (kan alleen cash) dus met veel dollars cash naar de Citibank. Door het gevaarlijke Colon. Uren wachten in de rij bij de bank.
We belden meteen dezelfde middag en we kregen de datum van 16 mei door. Dat vonden we nog wel redelijk want we wisten dat als je een paar keer belt daarna dat het vaak nog wel een paar dagen eerder zou worden. Bij ons alleen niet, iedere keer als we belden werd er gezegd dat we niet eerder konden, terwijl we de andere boten, die na ons waren binnen gekomen allemaal eerder zagen vertrekken. We konden helemaal niets doen om het te versnellen, alleen nagelbijten en jezelf opvreten.
Wachten werd deel van ons bestaan… wachten voor de bank, wachten in de bus. Als we naar Colon gingen voor boodschappen bijvoorbeeld, gingen we met de bus. De bus ging 2x per dag van Shelter Bay marina naar Colon. Die moet over het kanaal. Dat kan door middel van een ferry of over het complex van de sluizen. In beide gevallen moesten we altijd ruim wachten op passerende schepen. De buschauffeur slaapt dan even. Sandra verdacht hem ervan de meest trage weg te nemen, zodat hij een half uurtje kon slapen en wij zaten te wachten in de bus.
We hebben in de tijd dat we in Shelter Bay marina lagen te wachten, wel heel veel leuke mensen ontmoet. Dezelfde dag dat wij binnen kwamen, kwam ook Adib met zijn Bavaria 49 ft “Andorra” binnen. Hij kwam vanuit Dubai. Een man uit Libanon, en opgegroeid in Dubai, waar ze niet zeilen! Hij dus wel en geniet ervan. We hebben een aantal avonden gezamenlijk gegeten en vooral gedronken. Super gezellig.
Op één van de eerste ochtenden zagen we hem plotseling rond zijn boot zwemmen. “Hé” , zei Sandra ”dat kan niet hoor, er zitten hier krokodillen” Hij lachte een beetje schaapachtig, en ging rustig het water uit. Even later zit er een Deense familie naast ons, die ons de krokodil laten zien waarvan ze vandaag een foto maakten, zwemmend rond de boot.!. Later is hij naar Dubai terug gevlogen voor een paar weken, wie weet ontmoeten we hem nog later.
We hebben een leuke wandeling door het oerwoud gemaakt, vogeltjes kijken en aapjes! Er schijnen ook luiaards te zijn, maar die hebben we niet gezien.
Daar ontmoette we een heel leuk Amerikaans dokters stel, Ted en Barbara, die we later nog vele malen hebben gesproken en koffie mee hebben gedronken en veel technische zaken mee hebben uitgewisseld.
Frank is begonnen met het maken van de vriezer in onze wachttijd. Het is buiten 30 graden en hij zou liever een airconditioner maken, maar hij heeft de spullen voor een vriezer uit Nederland mee genomen. We zijn nog wel even op zoek geweest naar een aircondioner maar niet zo snel gevonden. Dan zouden we die moeten bestellen in Miami.
In de wachttijd, besluiten we ook 2 dagen naar Panama city te gaan. We gaan eerst een paar boot winkels langs en daarna naar het oude gedeelte van de stad, Casco, genoemd. We logeren één nacht in een schattig hotelletje in de oude stad. we bekijken alle oude straatjes en huizen. Het heeft een aantal overeenkomsten met Cartagena. Balkonnetjes en bloemen, kleine straatjes. Casco is aan het renoveren, er staat veel in de steigers. Maar de huizen zijn iets groter en iets rijker dan in Cartagena. Over 20 jaar moet het nog fantastischer zijn.
Toen we weer terug in Shelter Bay marina waren, zagen we plotseling aan een boot van onze steiger ,een Maas vlag (!) Als Hoop leden meteen getriggerd spraken we de man, met zijn Swan, aan. Dit bleek Robert de Vlaming van de Maas. Hij werkte een tijd in Panama, maar ook in vele andere delen van de wereld. Toch is de wereld heel klein. Hij bleek een goede vriend en collega baggeraar hier in Panama te zijn van Franks patient Bart Roeleveld uit Schellinkhout. Dus het was zeer gezellig met hem en we hebben heerlijk geborreld en “het leven besproken.” De volgende dag kregen we natuurlijk meteen de groeten van Bart uit Nederland, leuk!
Bij het klaar maken voor de “transit” door het kanaal, moesten we 3 “line handlers” regelen. Dit zijn de mensen die aan vier zijden van de boot gaan staan bij het dalen en stijgen in de sluizen. Je overbrugt 10 meter per keer en dan moet je de boot goed aan die touwen laten zakken of stijgen. Wij hadden 2 backpackers geregeld, Faith en Alexander, die bij ons aan boord zouden komen, enkele dagen voor de transit. Zij is Amerikaans en hij Spaans, met ook Colombiaanse achtergrond. Het waren 2 heel vrolijke en lieve mensen (25 en 29 jaar), waarbij we echt goede gesprekken aan tafel hadden, waarbij Faith alles vertaalde aan Alex. We aten 3 dagen gezamenlijk en trokken naar elkaar toe. Frank had het steeds over “de kinderen”
Na de transit zouden zij doorreizen richting Colombia.
Verder hadden we een onervaren zeezeilende Amerikaan, Richard, die mee zou gaan. Hij had een Bavaria 49 ft gekocht van een Australiër in Panama. De deal was dat deze Australiër mee zou gaan met Richard om de boot af te leveren in Seattle. Ondanks dat er motor problemen waren in Panama, was deze Amerikaan goed van vertrouwen, en kocht de boot. De dag dat het geld was over gemaakt, is de Australiër verdwenen en is er water in de motorolie gevonden. Richard was zo in alle staten dat hij in deze val was gelopen dat hij op het laatste moment niet met ons mee ging. Gelukkig vonden we een paar uur voor vertrek nog een stel Noren die wel mee wilden om de tocht door het kanaal te ervaren voordat zij met hun eigen catamaran door het kanaal zouden gaan.
De tocht door het kanaal ging heel goed. We waren voor 6 uur ’s morgens ingepland, dus we gingen ’s avonds voor anker in het gebied, waar de volgende dag om 5 AM de adviser bij ons aan boord zou komen.
Er bleek op het allerlaatste moment nog een navigatielicht niet te werken, dus Frank moest plots midden in de nacht nog wat corrosie verwijderen uit het bakboord navigatie lampje!
De tocht ging zeer voorspoedig, vanaf 6 uur door de 3 stijgende sluizen, 30 meter hoger, dan 40 mijl varen over het meer, en dan de dalende sluizen. Wij werden gekoppeld aan een motorboot, met mensen van Panama zelf, we hadden het dus makkelijk met de lijnen. Er stond met name in de laatste sluis heel veel onverwachte stroom de sluis in, waardoor we even in een draaikolk belande, met gevaar 360 graden rond, maar Frank hield alles onder controle.
Daarna hebben we de Noren afgezet , die gingen met de taxi terug naar Shelter Bay. Faith en Alex zijn nog een nachtje aan boord gebleven. Heel gezellig, en we hebben ze de volgende dag uitgezwaaid.
De dagen daarna zijn we ons aan het klaar maken voor de grote oversteek naar de Markiezen. Veel eten kopen. Gelukkig doet de vriezer het geweldig!
01-06-2019 - Aankomst
25-05-2019 - Stoomschip Blue Roger
12-05-2019 - Terug in Spanje en Portugal
29-04-2019 - Met grote snelheid door de Middellandse Zee
19-04-2019 - Blue Roger terug in de Middellandse Zee
04-04-2019 - Terug in de Rode Zee, naar Suez.
09-03-2019 - Rode Zee
21-02-2019 - Van India naar Djibouti
03-02-2019 - Oversteek naar India
30-01-2019 - Thailand, één van de vele ware verhalen.
22-01-2019 - Mooi Thailand
09-01-2019 - Thailand, blog volgt over enige tijd.
26-12-2018 - Het ware verhaal op Langkawi.
22-12-2018 - Langkawi met Floor, Evelien, Martijn en Bowie.
14-12-2018 - Singapore en Maleisië
27-11-2018 - Eind van de Indonesië rally.
06-11-2018 - Het verhaal aan boord van Jan Willem en Marleen.
30-10-2018 - Belitung & Bangka
21-10-2018 - De orang-oetan
15-10-2018 - Bali en Bawean
12-10-2018 - Een droomreis. (Het ware verhaal van Ariëtte)
21-09-2018 - Flores, Sumbawa en Lombok
29-08-2018 - Het eiland Buton, Celebes.
21-08-2018 - Tifu op het eiland Buru
16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesië
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australië !
17-10-2017 - Nieuw Caledonië
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis