Menu

Verslagen


We pakken het weer op.

06-11-2016

11 oktober 2016. Terug vanuit Nederland om op wereldreis te gaan en door te gaan varen naar de Canarische eilanden en daarna door naar de Kaapverdische eilanden met als doel het Caribisch gebied.

We zijn terug gereisd naar Pavoa de Varzim waar we de boot hadden achter gelaten. We vonden een geweldige winkel met allerlei vissers gereedschap voor sportvissers en professionele vissers. Sandra komt binnen met haar vissersboek en daarbij wordt aangegeven wat ze denkt nodig te hebben. Als eerste wordt van het boek als “theorie” afgedaan en niet de praktijk. Met een tas vol , een hengel, een rad,een 500 meter super draad en wel 10 visjes als aas vertrekt Sandra weer…Oef, gaan we hier de vissen mee vangen?

We lagen op 14 oktober in Fiqueira da Foz. We hadden een goede dag gemaakt met wel 62 mijl vanuit Leixoes (Bij Porto). We hadden daar in de haven gelegen aan het anker naast een prachtige tweemaster.

Nu lagen we in de haven van Fiqueira en hadden boodschappen gehaald om weer een flinke dagtocht te maken richting Lissabon.

Die nacht van 14 op 15 oktober 2016 werden we om 2.00 uur  door de politie uit Nederland gebeld in Portugal. De buren hadden brand opgemerkt en 112 gebeld. “Uw schuur staat in brand en is niet meer te redden”. “De schuur laat de brandweer gecontroleerd uit branden. Zijn er zaken die we moeten weten?” We geven door dat de dakplaten van asbest zijn. Dat de schuur vol met auto’s staat en enkele motoren en houten bootjes, generatoren en heel veel gereedschap.

“Asbest…”

Op dat moment begint de kermis, er wordt meteen iemand gehaald van de gemeente om weer iemand te sturen om het besmette gebied in kaart te brengen. Van ons erf maar ook van beide buren. Michiel was bij een huwelijk en is samen met Jitske die nacht meteen opgehaald door Jan Willem (de overburen). Michiel en Jitske hebben alles gedaan in onze afwezigheid.

Op zondag vliegen we terug. Zondagavond zijn we weer in Schellinkhout en op maandag spreken we met de gemeente (RUD) de experts en de contraexperts van opstal en inboedel.

Op donderdag begint de opruiming al van de schuur en asbest, ook in de omgeving. 

Na 2 weken zijn de belangrijkste zaken geregeld. 

Daarnaast hebben Maarten en Annemieke toegezegd om in de boerderij te gaan wonen, zolang wij er niet zijn, en zij kunnen een oogje in het zeil houden op de afbraak en herbouw.

28 oktober zijn we terug gevlogen naar Porto en naar de boot terug gegaan.

De dag daarop zijn we vertrokken naar Cascais (Lissabon) waar we in het donker aankwamen. (100 mijl gevaren) We lagen daar aan het anker in de baai en zijn de volgende dag verder gevaren naar Sines. Weinig wind en vooral op de motor.

Daar lagen we in de baai aan het anker, we hebben de volgende dag even moeten wachten totdat we konden diesel tanken. Vervolgens door richting Portimao. Er zou weinig wind zijn en we bleven onder de kust om wat wind te houden. Na ongeveer 30 mijl steekt er plotseling een sterke zuidoostenwind op. Zo hard dat we sterk reven en ons afvragen of we op deze manier wel Cabo Vicente kunnen omgaan. Het begint ondertussen donker te worden en dit is geen feest. Dan moeten we maar heen en weer blijven varen voor de kust… Plots zien we een baai waar een 2 zeilscheepjes liggen. dat is een goede ankerplaats voor de nacht. De wind moet niet draaien maar zolang deze blijft staan is het goed. We gaan er liggen.

Later komt in dezelfde baai ook zeilschip “Prinses Mia” binnen. Duidelijk een Nederlands jacht. Die hadden we ook in Sines al zien liggen. 

Totaal afgelegd van Sines naar Arrifana  40 mijl.

De volgende dag door naar Portimao. Een nog wat onrustige dag met wisselende wind. We komen in de middag in in Portimao, (totaal 50 mijl) waar we vorig jaar ook gelegen hebben. Toen op doorreis om de Blue Roger naar Nederland te brengen.

Dus we kennen het stadje en weten waar we moeten zijn voor supermarkt en zoeken naar een plek om internet op te halen. We willen weten of we al richting de Canarische eilanden kunnen vertrekken.

Het internet wordt gevonden in de plaatselijke hamburgertent. Het wordt ook snel duidelijk dat de zuidenwind nog een aantal dagen sterk aanhoudt.

De beslissing valt dat we niet meteen kunnen vertrekken richting Lanzarote. We kunnen op z’n vroegst zaterdag 5 november weg, dan draait de wind.

Maarten en Annemieke zouden op 5 november naar de Gran Canaria vliegen en daar zouden we ze oppikken. Dat gaat niet lukken. Ze nemen een nieuwe vlucht naar Faro en we spreken af bij Vilamoura.

 

In Portimao zien we de volgende dag ook zeilschip Prinses  Mia binnen komen. We ontmoeten Martijn, die al 12 jaar de wereld rond zeilt met de laatste jaren “Prinses Mia”. Hij leeft van de wind in de zeilen en we hebben een heel leuk gesprek over het zeilen en alle bijzonderheden van de wereldzeiler. Leuk detail: Je kan zeer goed motoren op gebruikt frituurvet met een Mitsubishi motor in je boot. Hij gebruikt niets anders meer.

We vertrekken 5 november naar Vilamoura. 

Als we een kleine 4 mijl uit de haven zijn, merkt Sandra op dat we ons dinky missen.  L’histoire ce repête… We zijn ons bootje al eens eerder kwijt geraakt bij het zeilen in Kroatië, en toen moest Frank aan de kust het water in om het bootje te halen. Dat was nog best een hachelijke onderneming met een touw om zijn middel , ankeren naast een heel steile kust. Maar dat is gelukt.

We draaien meteen om. Met verrekijker turen we de kust af. wind was er weinig, wel een uitgaande stroom door komend laag water.

Vlak voor de haven ingang zien we ons dinky drijven… wat een geluk, die konden we met de pikhaak oppikken en weer achter de boot halen. 

Bij onze aankomst in Vilamoura nog een vervelend moment… onze eerste kras op het mooie nieuwe lakwerk van onze boot. Een vriendelijke, maar toch een beetje suffe, Canadees haalt de lijn om aan te leggen van de bolder, om het achterschip vaster te leggen. Daarbij laat hij de lijn los, en met de achterlijke wind dondert onze boot tegen de steiger, met een bolder.

Pfff dat is even slikken …

’S avonds komen Maarten en Annemieke aan boord, wat een gezelligheid!  Voor de grote oversteek naar de Canarische eilanden!

 

 



Blue Roger Blogs

16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australiƫ !
17-10-2017 - Nieuw Caledoniƫ
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis


Onze positie