11-01-2017
Klussen op Martinique
We gaan van Rodney Bay naar Marigot Bay. Daar heeft volgens de overlevering ooit de Franse vloot zich verscholen voor de Engelse vloot (of omgekeerd). Het is een baai helemaal het land in, omgeven door tropisch oerwoud. Een baai zo mooi dat meerdere films zijn opgenomen. We liggen daar in de monding naar de zee en gaan ’s avonds een biertje drinken in de plaatselijke tent, waar we Nederlanders tegen komen. Het zijn twee mannen, één chartert al jaren met z’n boot rond Martinique en de ander reist de wereld rond sinds een jaar of 3, waarbij hij in de Caribbean is blijven hangen.
De volgende dag, 3 januari, door naar Martinique.
We hebben een prachtige overtocht, we varen aan de wind, wel wat onrustig water. Wanneer we de baai van Le Marin, Martinique, naderen zien we van verre al meer dan 200 boten voor anker en als we de baai invaren zeker ook 300-400 boten voor anker en mooring. We weten niet wat we zien zoveel boten. We gaan erbij liggen op het anker.
Na het eten willen we naar een film kijken met z’n 4-en. De generator staat aan voor extra stroom. Wanneer we de computer en tv opstarten ruiken we plotseling brand. Paniek! Waar komt de geur (en even later ook rook in de kajuit) vandaan. De accu’s? de machinekamer? generator uitzetten.. Het is even onduidelijk.
Michiel gaat de machinekamer in en ziet dat de snaar, die hij enkele dagen daarvoor op de generator heeft gezet volledig is doorgebrand. Gelukkig, niets aan de hand… Later ziet hij dat de lagers van de dynamo stuk zijn en dat de dynamo volledig vast staat. De dynamo was dus ook al eerder het probleem, en niet de snaar.
Gezien het feit dat we de dynamo moeten repareren willen we een ligplaats in de haven. Dat blijkt nog helemaal niet zo makkelijk te regelen, want de steigers liggen vol met charter schepen, en er is weinig plek voor een zeilboot die 1 of 2 dagen aan een steiger ligt. Terwijl we liggen te wachten gaan Michiel en Frank op zoek naar iemand die de lagers voor de dynamo kan leveren of de dynamo reviseren. Jitske gaat de was in de wasserette doen.
Het blijkt dat Le Marin heel erg veel bootwinkels heeft, met allemaal verschillende specialiteiten. Als we dan toch pech hebben, is het niet gek om het hier te hebben. “ Er zijn wel 5 Dekker Watersport winkels”. De hele dag gaat op aan het zoeken van onderdelen in de verschillende winkels, die met de fietsjes te bereiken zijn. De dynamo kan snel gereviseerd worden. Een nieuwe snaar wordt gevonden (helaas geen Onan, het merk van de generator). Michiel en Jits gaan met de radarscherm, die het sinds de oversteek niet meer doet, naar “Jacques” (die door Frank steevast “George” genoemd wordt).
Deze Jacques is een held, hij gaat bekijken of de radar kan worden gerepareerd, en hij heeft een nieuwe B &G snelheidssensor , een zg. paddlewheel, die we niet meer hebben sinds de golf van Biskaje (zie blog daar) en volgens Dekker Watersport niet meer geleverd kan worden. En hij heeft heel goed contact met Jitske, wat ons voordeel oplevert!
Wanneer we eindelijk aan de steiger liggen, gaan we na “happy hour” in Mango Bay cafe, ergens eten. We eindigen bij de steengril (!) Heerlijk gegeten, ook al denkt Sandra even dat de gamba’s op haar bord nog bewegen.
Michiel zorgt ervoor dat de generator weer helemaal top wordt, niet alleen dynamo en snaar, maar ook de warmtewisselaar wordt volledig schoongemaakt en opnieuw geïnstalleerd, het was nodig,want was half dichtgekoekt!
De koperen kraantjes van waterslot generator en motor worden vervangen door kunststof vanwege corrosie, de aartsvijand van aluminium. Dynema lijn voor de grootschoot gehaald. De waterkraan douche wordt gerepareerd (ook sinds oversteek niet meer werkend) verschillende slotjes van de kastjes vernieuwd.
Kortom, veel kluswerk verricht!!
Sandra doet groot boodschappen voor de komende tijd, want dat is hier op Martinique (grondgebied Frankrijk, dus een Carrefour!) goed mogelijk.
We gaan op zaterdag 7 januari door naar het noorden van Martinique, naar het stadje St. Pierre. Het blijkt een prachtig rustig plaatsje te zijn. Gelegen tegen de vulkaan. In 1902 is die nog uitgebarsten en heeft het hele stadje destijds verwoest.
Nu is er enerzijds het felle groen van het oerwoud, maar ook van de suikerrietvelden rond de vulkaan, en anderzijds de oude gerestaureerde huizen langs het strand.
Michiel en Jitske maken een wandeling naar de rumfabriek met schitterende stoommachines en Frank en Sandra maken de nieuwe snelheidssensor in de boot passend (met een ingenieus systeem van Frank waarbij de opening aan de onderzijde van de boot wordt afgedekt met een boodschappentas aan touwtjes). Ook zij gaan daarna het stadje in.
Maandag uitklaren en op naar Dominica.
We hebben een goede overtocht en liggen maandagavond aan de mooring.
01-06-2019 - Aankomst
25-05-2019 - Stoomschip Blue Roger
12-05-2019 - Terug in Spanje en Portugal
29-04-2019 - Met grote snelheid door de Middellandse Zee
19-04-2019 - Blue Roger terug in de Middellandse Zee
04-04-2019 - Terug in de Rode Zee, naar Suez.
09-03-2019 - Rode Zee
21-02-2019 - Van India naar Djibouti
03-02-2019 - Oversteek naar India
30-01-2019 - Thailand, één van de vele ware verhalen.
22-01-2019 - Mooi Thailand
09-01-2019 - Thailand, blog volgt over enige tijd.
26-12-2018 - Het ware verhaal op Langkawi.
22-12-2018 - Langkawi met Floor, Evelien, Martijn en Bowie.
14-12-2018 - Singapore en Maleisië
27-11-2018 - Eind van de Indonesië rally.
06-11-2018 - Het verhaal aan boord van Jan Willem en Marleen.
30-10-2018 - Belitung & Bangka
21-10-2018 - De orang-oetan
15-10-2018 - Bali en Bawean
12-10-2018 - Een droomreis. (Het ware verhaal van Ariëtte)
21-09-2018 - Flores, Sumbawa en Lombok
29-08-2018 - Het eiland Buton, Celebes.
21-08-2018 - Tifu op het eiland Buru
16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesië
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australië !
17-10-2017 - Nieuw Caledonië
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis