Menu

Verslagen


Australië !

03-11-2017

Op woensdag maakt Sandra nog een rondje langs de andere boten in de marina in New Caledonia om te horen of er een “netje” (een dagelijks gesprek met elkaar over de SSB radio) is. We vinden een aantal boten die naar Australië gaan, naar Bundaberg en enkele ook naar Coffs Harbour, zoals wij. Ze vinden het goed als we mee draaien in het netje, en dat is toch weer prettig.

We vertrekken donderdag 19 oktober uit de marina en gaan enkele mijlen verderop achter het anker bij het eilandje ‘Ile Maitre’. We gaan nog niet door, omdat de wind nog steeds fors is en we denken dat het dan beter is om vrijdagochtend heel vroeg te vertrekken. Een goede beslissing want achteraf vernemen we van "EZ GO" die wel vertrokken is dat ze 50 kt wind met 6 meter golven hadden. En bovendien schade hebben opgelopen. 

Als we bij Ile Maitre liggen, komt er meteen een Zwitser langs om te vragen of we die avond mee BBQ-en. Dat is gezellig, dus we nemen onze eigen hamburgers mee voor op de BBQ. Ons dinghy is al opgeborgen, dus we worden door de Zwitser opgehaald om naar de kant te gaan. Het wordt steeds frisser, jacks gaan aan. De BBQ is gezellig, met de andere zeilers, vele met kinderenen en die bijna allemaal al vele jaren in het gebied zeilen. Er zijn ook een paar kite-surfers die er al maanden hangen vanwege de perfecte wind en golven. Als we terug naar de boot willen, blijkt de Zwitser al verdwenen en alle andere zeilers zijn nog lang niet van plan te vertrekken naar de boot. We vragen iemand of zijn zoon van 12 ons wil brengen, dat vind deze jongen leuk en met 2 vriendjes, worden we in het donker naar de boot gebracht. Dit is een Franse jongen met 2 vriendjes uit Canada en uit Amerika. Ze vinden het geweldig om te doen, voor het eerste in het donker alleen.

Vrijdagochtend vertrekken we om 6 uur in een kolonne van andere zeilers. We spreken elkaar 2x per dag over de SSB radio, “ het netje”. En zien een aantal nog dagen op de AIS. De wind is de eerste dag nog flink aanwezig, maar daarna zakt het in. Toch proberen we de vaart erin te houden want op woensdag avond en donderdag wordt er 40 knopen wind verwacht langs de kust van Australië. We houden flink de vaart erin, ook soms extra met de motor. Halverwege komen we “Champagne Charlie” tegen op de AIS en marifoon,  een Australische zeilboot, die geen apparatuur aan boord heeft om het weerbericht te ontvangen. Ze vragen aan ons het weerbericht. Dat geven we natuurlijk door en spreken af elkaar te treffen in Coffs Harbour. Ons eigen netje wordt steeds moeilijker hoorbaar door de afstanden van de boten die naar Bundaberg gaan.

Wanneer we woensdag zeilen neemt de wind duidelijk toe, toch komen we mooi ’s nachts aan bij de haven en kunnen het anker uitgooien. De ander zeilboten uit Noumea (een zeilboot, 1 catamaran) zijn ons net voor gebleven. Zij mogen dan ook eerst inklaren op donderdag en wij wachten nogal wat uurtjes met onze gele quarantaine vlag op de boot, maar dan worden naar binnen geroepen, de marina in, en worden we ook helemaal gecontroleerd door de border control. “ So you are a medical doctor”  “So you can prescribe drugs like morfine” … “So did you bring that?” Hij controleert de medicijnbox volledig, ernstig en toch heel vriendelijk. De biosecurity neemt het ook allemaal heel precies op. Eerst bekijken of we geen houtworm bij ons hebben. Alle kasten en luiken  worden open getrokken. Vervolgens of we geen kippenvlees of varkensvlees bij ons hebben. We hadden nog wat blikken en die zijn nu ook weg, ook vele kruiden potjes en de honing wordt mee genomen. Daarna is alles goed en krijgen we toestemming om een jaar in Australië te zijn met de boot, en hebben we een cruising permit.

Die avond gaan we nog borrelen met de andere boten die uit Noumea kwamen, en een dag later voegt ook “Champagne Charlie” zich daarbij, die hadden de 40 knopen gekregen en waren blij dat ze binnen waren. Zij zijn in Indonesie geweest in rally verband  wat ons zeer aanspreekt. 

Gezellige dagen, maar zij vertrekken ook weer, en wij blijven een tijdje in dubio over waar we Blue Roger zullen achterlaten wanneer we naar Nederland gaan. Wat betreft de verzekering zitten we mooi buiten het hurricane gebied. Coffs Harbour is een prima haven, met een hoog Den Oever gehalte,  maar wel met nogal wat swell en ligt buiten het land, waardoor de wind toch veel invloed kan hebben.

Sandra belt andere marina’s meer naar het zuiden, maar die blijken allemaal vol of echt dubbel zo duur. Ook aan een mooring liggen lijkt ons niets, bij zo ver weg zijn. We besluiten te blijven en gaan aan de slag om de boot goed achter te laten. Dat betekent dat we flink gaan poetsen, de davids en windpilot eraf halen, de zeilen eraf  en alles opruimen wat los en vast aan de boot zit. Alles past precies in het vooronder, inclusief buitenboordmotor.

Donderdagochtend 2 november vertrekken we uit Coffs Harbour om naar Nederland te gaan. We kijken er echt naar uit om iedereen weer te zien, om te roeien, om te gaan werken (Sandra), en om weer thuis te zijn. We hebben 3 vluchten, 2 overstappen en vliegen met Quantas, Malaysia Airlines en KLM. Vrijdagochtend staan we in Nederland en blijven 4-5 maanden hier.

De blogs stoppen voor die tijd!



Blue Roger Blogs

01-06-2019 - Aankomst
25-05-2019 - Stoomschip Blue Roger
12-05-2019 - Terug in Spanje en Portugal
29-04-2019 - Met grote snelheid door de Middellandse Zee
19-04-2019 - Blue Roger terug in de Middellandse Zee
04-04-2019 - Terug in de Rode Zee, naar Suez.
09-03-2019 - Rode Zee
21-02-2019 - Van India naar Djibouti
03-02-2019 - Oversteek naar India
30-01-2019 - Thailand, één van de vele ware verhalen.
22-01-2019 - Mooi Thailand
09-01-2019 - Thailand, blog volgt over enige tijd.
26-12-2018 - Het ware verhaal op Langkawi.
22-12-2018 - Langkawi met Floor, Evelien, Martijn en Bowie.
14-12-2018 - Singapore en Maleisië
27-11-2018 - Eind van de Indonesië rally.
06-11-2018 - Het verhaal aan boord van Jan Willem en Marleen.
30-10-2018 - Belitung & Bangka
21-10-2018 - De orang-oetan
15-10-2018 - Bali en Bawean
12-10-2018 - Een droomreis. (Het ware verhaal van Ariëtte)
21-09-2018 - Flores, Sumbawa en Lombok
29-08-2018 - Het eiland Buton, Celebes.
21-08-2018 - Tifu op het eiland Buru
16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesië
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australië !
17-10-2017 - Nieuw Caledonië
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis


Onze positie