Menu

Verslagen


Singapore en Maleisië

14-12-2018

We vertrekken 7 november heel vroeg richting Maleisië.  De afstand die we moeten afleggen is ongeveer 50 mijl, normaal heel goed te doen op één dag, maar we gaan de straat van Singapore oversteken, hoe zal dit gaan?

We hebben eerst een goede snelheid, met stroom mee en vliegen naar het westen. We zien steeds meer schepen en onze AIS kan meer dan 250 schepen in de nabije omgeving niet aan, dus we zien 250 schepen in een straal van 1 mijl om ons heen. De meesten zijn containerschepen die onverstoorbaar oostelijk of westwaarts gaan langs Singapore. Daarnaast liggen er ook honderden schepen voor anker bij de kust, dan ook pilot schepen, de kustwacht en een enkel zeilschip. Het is prachtig om te zien. Er zijn 2 plekken waar mag worden over gestoken over de shipping lanes en we naderen de plek, samen met ‘Sail on Sailor’, die normaal veel harder loopt dan wij, maar nu wachten we op elkaar. Om ongeveer 12 uur zien we kans om over te steken, een beetje afremmen om achterlangs het ene containerschip te gaan, vaart maken om ruim voor het andere schip langs te gaan. En vervolgens door aan stuurboord naar het westen van Singapore. De kustwacht laat nog weten via de marifoon (VHF) dat we absoluut niet over de grens van Singapore mogen, als we op weg zijn naar Maleisië, anders moeten we inklaren in Singapore (en te veel betalen). We hebben nog een kleine encounter met een groot containerschip wat naar stuurboord gaat, en ons opzij drukt. 

   

Richting Puteri Harbour, waar we gaan inklaren in Maleisië, moeten we onder een 25 meter brug door. De ‘Blue Roger’ is 23 meter hoog, en ‘Sail On Sailor’ is 25 meter, dus we zorgen dat we met laag water onder de brug door gaan, maar dat blijft toch spannend. Alles gaat goed en we komen in Puteri Harbour aan, waar we voor het eerst sinds tijden weer in een haven liggen en weer aan een steiger.

We besluiten als we de boot hebben geparkeerd en zijn ingeklaard de volgende ochtend zo snel mogelijk naar  Singapore te vertrekken, want we willen dat graag zien. Op de 10e is alweer een algemene informatie middag gepland over Maleisië, en willen we terug zijn. We vertrekken met taxi naar Singapore, nog één keer overstappen en dan in een lange rij over de tunnel door de grens van Singapore. Tijdens de taxirit boekt Sandra nog even een hotel in Singapore, vlakbij Chinatown, het blijkt later een geweldig goede greep, want overal dichtbij! We wandelen via Chinatown naar het oude centrum waar Raffles ooit Singapore startte, we wandelen langs de gigantische Engelse gebouwen en de dure nieuwe hoge hotels.‘Gardens by the Bay’ een futuristisch bos, met grote metalen verlichte bomen,  verkennen we een dag later en het Hotel Marina Bay Sands, waar we uitkijken over de stad enerzijds, het zwembad op 57e verdieping en anderzijds de ‘Singapore street’ waar we dus enige dagen daarvoor doorheen gingen. We lopen door de straten, gaan naar een museum over wetenschap, lopen door klein India, nemen de metro en bekijken bij Harvey Norman de koffiemachines, die Frank enorm mist op de boot. De prijzen zijn heel hoog, en we weten de maten van de boot niet precies, waar de koffiemachine in zou moeten passen, dus wordt uitgesteld. We nemen een “Singapore Sling” in de beroemde Long Bar van het Raffles Hotel. Dan gaan we in de avond weer terug met de taxi, over de brug naar onze marina in Puteri Harbour, waar we laat aankomen en toch nog even aanschuiven bij ‘Alexandra’ en ‘Randivag’ en lekker eten bij een restaurantje.

   

   

   

   

Dan begint de 10e november de Sail Maleisia Rally en we zitten bij de briefing. Het werd allemaal nogal negatief gebracht “pas op voor piraten”, “pas op voor vissersschepen in het donker”, pas op voor bliksem ‘lighting’ vooral de catamaran’s (??). Aangezien de mannen van International (de botenverf lijn van Akzo Nobel) aanwezig zijn bij deze briefing, besluiten we definitief antifouling te bestellen, en onze boot uit het water te halen in Pangkor, voordat Evelien en Floor aan boord komen (vanaf 26 november). We maken de afspraak om op 21 november uit het water te gaan en daardoor komt er van de Sail to Maleisia Rally voor ons niet zoveel terecht, we gaan voor de rally uit!

Wij gaan de dag daarna al op pad richting Malakka, na een ankerplaats bij een eilandje, komen we net voor donker aan bij Malakka. Het lijkt een industriële omgeving, met een marina die te ondiep is voor zeilschepen. Buiten is het ook honderden meters slechts 3-4 meter. In de nacht begint de wind op te steken en te waaien richting het land, vervolgens ook nog flink te regenen en we verplaatsen de Blue Roger in het donker een tiental meters naar buiten, want we dreigen met de hoge golven bij deze (on)diepte op de grond te komen. Alles goed voor elkaar en dan gaan we de volgende ochtend aan land om Malakka (in Maleis ‘Melaka’) te bekijken. Na wat rond zoeken vinden we het oude centrum met alle musea. We vinden het heel leuk om het oude ‘Stadhuys’ te zien wat een kopie blijkt te zijn van het vroegere stadhuis van Hoorn (voordat deze in Hoorn is afgebroken in 1797) deze ligt aan de ‘Dutch square’ of ‘rode plein’ naar alle rood geschilderde gebouwen. We bekijken talloze historische bouwwerken en eindigen aan de straat van China town met een biertje in de Irish Pub, waar we in de rivier een grote ‘lizzard' voorbij zien zwemmen.

   

De dag daarna zijn Victoria en Allan van ‘Sail On Sailor’ ook gearriveerd en we gaan samen de tweede dag Melakka in. Het mooie museum schip (replica van een Portugees schip uit de 16e eeuw) herbergt een museum over de buitenlandse invloeden door de eeuwen heen op Malakka. Daar hebben de Nederlanders ook een rol in gespeeld, maar ook de Portugezen en de Engelsen. We lopen ook over ‘Jonker street’ met de talloze leuke winkeltjes, en eindigen opnieuw met z’n allen in de Ierse Pub.

  foto: in het water een grote salamander bij de Irish Pub

Daarna vertrekken we de volgende dag naar Port Dickson, bij een fantastische marina, waar we in de middag arriveren. Enkele uren later arriveren ook Victoria en Allan. Er is een super zwembad, waar we meteen induiken. De dagen daarna worden besteed  aan kleren wassen, boodschappen en we gaan samen met Victoria een dagje met de ‘Grab’ (in Nederland ‘Uber’)taxi naar Kuala Lumpur. We bekijken daar de Petronas Towers, gaan ook helemaal naar boven, en vervolgens naar het oudere deel van de stad. Belangrijk aspect van het gaan naar Kuala Lumpur is het bekijken of we een nieuw koffie apparaat kunnen kopen. Dus we gaan opnieuw naar Harvey Norman, en dit keer beslissen we het koffie apparaat te kopen, hoera voor Frank!! Hij ziet z’n kans schoon en bij het bekijken van de airconditioners weet hij er één te vinden die we echt nodig hebben (!?). Vol bepakt besluiten we terug te gaan met een grab. Sandra probeert een wat grotere auto te vinden via de Iphone, maar dat lukt niet en er stopt een heel klein autootje voor ons, waar we dan met 3 grote volwassenen een groot pak koffie machine en een nog grotere doos airconditioner in gepropt worden (airconditioner op de voorstoel). Een tocht van ongeveer 2 uur, met 3 volwassenen op de achterbank van een mini…. Maar we zijn geheel gelukkig met het resultaat: een nieuw koffiezetapparaat en een airconditioner.

       

 

wordt vervolgd verder op weg in Maleisië



Blue Roger Blogs

14-12-2018 - Singapore en Maleisië
27-11-2018 - Eind van de Indonesië rally.
06-11-2018 - Het verhaal aan boord van Jan Willem en Marleen.
30-10-2018 - Belitung & Bangka
21-10-2018 - De orang-oetan
15-10-2018 - Bali en Bawean
12-10-2018 - Een droomreis. (Het ware verhaal van Ariëtte)
21-09-2018 - Flores, Sumbawa en Lombok
29-08-2018 - Het eiland Buton, Celebes.
21-08-2018 - Tifu op het eiland Buru
16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesië
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australië !
17-10-2017 - Nieuw Caledonië
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis


Onze positie