Menu

Verslagen


In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island

22-05-2018

Op 14 mei vertrekken we naar de oostkant van Moreton Bay, waar zich zandduinen bevinden. We hadden gehoord dat die heel mooi waren. We legden de Blue Roger zo dicht  mogelijk bij de kust, het water zakte snel en de trip met dinghy naar de kust werd voor een groot deel op droog vallend zand gemaakt. Er waren pijlstaartroggen te zien, die zweefden weg door het water, en daarna miljoenen krabbetjes op het droog vallende zand, die voor ons weg vluchtten.

We zijn met z’n vieren de zandduinen opgeklommen, waarbij we in een heel bijzondere omgeving terecht kwamen, met kale zandduinen in verschillende kleuren en in de verte het blauwe water met ons bootje. We hebben het allemaal goed vastgelegd op de foto’s.

   

   

We wilden iets noordelijker gaan ankeren, omdat we de volgende dag gepland hadden om naar Mooloolaba te gaan, waar we onze nieuwe batterijen zouden ophalen en installeren.

We ankerden in een baaitje bij een dorp, maar in tegenstelling tot onze verwachtingen, was er erg veel swell en vele golven. We lagen heel onrustig. Midden in de nacht schoten Frank en Sandra opeens uit bed omdat ze voelen dat Blue Roger de grond raakt. Het blijkt dat het water zoveel is gedaald dat bij de flinke golven, in het golfdal, de grond geraakt wordt. Ze staan op, halen in het pikkedonker de anker ketting op en verplaatsen de boot een tiental meters, naar wat dieper water. De opstappers komen wat verbaasd kijken, maar klimmen weer snel in bed.

We vertrekken op tijd naar Mooloolaba en komen daar ’s middags aan in de marina. Een prachtige omgeving, maar voor de Blue Roger is alleen organisatie van nieuwe batterijen van belang. Frank heeft 6 AGM accu's/batterijen van 300 Ah besteld, die elk 75 kilo wegen. Een neef en nicht van Frank en Marjan (John en Jeanette) komen naar de Blue Roger en met de pick-up truck van John gaan we naar Aussi Batteries om deze zware vracht op te halen.

Dat lukt allemaal, en dankzij veel sterke mannen (vooral Theun, en verder John en Frank) worden de accu's/batterijen in de boot gedragen en later door Frank  en Theun erin geplaatst. Sandra en John gaan op zoek naar adapters op de  polen van de batterijen, en dat blijkt nogal een zoektocht te worden, maar ook dat lukt. 

’s Avonds heerlijk uit eten geweest. Daarna moet Frank ook nog flink aan het werk om alles te installeren voor de nacht. De oude batterijen (elk zo’n 45 kilo) mogen bij een mannetje op de marina worden achter gelaten. 

We gaan na 2 nachten in de marina, waarbij zeer intensief gewerkt is, nog één nacht ankeren in de Mooloolaba river, en daar komen we Paul en Lesley weer tegen! We hebben contact gehouden en we drinken gezellig een drankje op EZ GO, hun catamaran.

Theun heeft beloofd om voor ons te koken, hij staat al in de kombuis paprika en groene pepers te snijden, want hij gaat zijn eigen recept van quesedillas maken. Ondanks wat last minute aanpassingen zijn we allemaal super enthousiast over het resultaat, we nemen allemaal meer dan genoeg en Theun mag het nog eens maken voor ons!

   

Vertrokken naar Noosa Head om 10 uur, een korte tocht van 20 mijl. Doel was om de Victron omvormer, die we besteld hebben op te halen bij Jeannette. Nu we goede nieuwe batterijen hebben moeten we ook de chargers weer up to date hebben. Het is half bewolkt, weinig wind, maar enorme onrustige golfslag, Sandra wordt even misselijk, maar dat trekt snel weer bij. Het wordt een onrustige overtocht. De Victron omvormer blijkt te zijn aangekomen, heel fijn!

Wanneer we ons anker hebben gezet, wil Theun graag nog wat in de dinghy spelen, maar door de grote onrustige golven, wordt één van de davits tegen het motortje gekwakt bij het laten zakken van het dinghy, helaas weer wat stuk.. dit keer de aanvoerleiding van benzine naar het motortje. Gelukkig heeft Frank de volgende ochtend een noodoplossing gemaakt. Aan land een prachtige beach en gezellig koffie gedronken met Jeannette, die de omvormer heeft mee genomen. Een nieuw Mercury(buitenboordmotortje) onderdeel wordt later besteld, die wordt ons nagestuurd.

   

Marjan en Frank halen nog wat boodschappen, wat een hele lange wandeling werd, omdat mensen in Australië steeds roepen dat de supermarkt 15 minuten lopen is (maar ze lopen zelf niet, doen alles met de auto) In die tijd zitten Sandra en Theun lekker even op het strand.

Om 13 uur wordt dan toch nog motorend vertrokken richting Fraser eiland, met prachtig weer. We komen tegen 21 uur aan in een baaitje net voor Fraser Island (Rainbow Beach), de volgende dag gaan we liggen aan de zuidpunt van Fraser Island, we varen nog een stukje langs de binnenkust. Vanaf Inskip Point regelen we een dagtour over Fraser Island.

Fraser Island staat op de Unesco Werelderfgoedlijst, omdat het het grootste zandeiland ter wereld is (125 km. lang en maximaal 25 km. breed) met bijzondere begroeiing (tropisch regenwoud op alleen zand). Het is alleen toegankelijk met 4WD, omdat er alleen zandpaden en strand is om op te rijden.

We gaan op 21 mei  ’s morgens met het dinghy naar de kant, helaas doet het motortje het nu weer niet, en bovendien is het zo’n laag water dat we grotendeels met z’n vieren de dinghy voorslepen naar de kant.

Daar komt om even over achten John met ‘de bus’ van Fraser Explorer. We gaan mee over het eiland en zien de stranden (Seventy-Five Mile Beach), Lake McKenzie, het tropisch regenwoud,  Eli Creek, Pinnacles (gekleurd zandsteen) and Shipwreck.

Tot slot en hoogtepunt maken Frank en Theun ook nog een kleine rondvlucht over het eiland met klein vliegtuigje.

Een geweldige dag!

Zie alle foto’s van die dag hieronder.

   

   

 



Blue Roger Blogs

14-12-2018 - Singapore en Maleisië
27-11-2018 - Eind van de Indonesië rally.
06-11-2018 - Het verhaal aan boord van Jan Willem en Marleen.
30-10-2018 - Belitung & Bangka
21-10-2018 - De orang-oetan
15-10-2018 - Bali en Bawean
12-10-2018 - Een droomreis. (Het ware verhaal van Ariëtte)
21-09-2018 - Flores, Sumbawa en Lombok
29-08-2018 - Het eiland Buton, Celebes.
21-08-2018 - Tifu op het eiland Buru
16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesië
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australië !
17-10-2017 - Nieuw Caledonië
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis


Onze positie