Menu

Verslagen


Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.

04-06-2018

Verhaal van Marjan

Een bijzondere tocht met Frank en Sandra.

Al heel snel na de bekendmaking dat het nieuwe stel een wereldreis per boot ging  voorbereiden, opperden ze dat vrienden en familie zouden kunnen meevaren. De gedachte daaraan speelde al snel door mijn hoofd, maar het bleef bij gedachten.

Toen ik Frank de afgelopen winter sprak na de geboorte van Bowie, zijn eerste kleinzoon, drukte hij mij nog eens op mijn hart dat hij, maar ook Sandra het echt heel gezellig zouden vinden als ik meeging. Ik begreep wel dat het een “once in your lifetime“ ervaring zou zijn, maar dat ik wel reisgezelschap wilde en na enig aandringen ging mijn oudste kleinzoon Theun met mij mee.

8 Mei was het zover en vertrokken oma en kleinzoon naar Australie. Op 10 mei arriveerden we in Brisbane, waar ondertussen ook Frank en Sandra waren aangekomen met de boot. Ze haalden ons op per taxi. De Blue Roger had ik heel even bezocht op hun bruiloft, en nu zou ik er 3 weken op verblijven.

Nadat was uitgelegd waar we zouden slapen, hoe de w.c. werkt, welke kastjes leeg waren en dus voor ons, pakten Theun en ik onze spullen uit. Het was niet zo veel, omdat Frank nog zaken als filters en veel boeken aan ons had gegeven om mee te nemen, waardoor onze hoeveelheid bagage klein was en bovendien was ik gebeld van te voren door Frank met de boodschap geen of weinig warme kleding mee te nemen. Het was er nu heel warm en het zou naar het noorden varend, aldoor warmer worden. Daar hebben we spijt van gehad, want de koudste nacht in Queensland in mei sinds heel lang, hebben wij meegemaakt. Maar ook overdag was het regelmatig hollands fris weer.

Eerst kregen we in Moreton Bay bezoek van Jeanette met haar vriendin Trish. Theun had van Frank een spoedcursus dinghyvaren met motor gekregen en hij mocht de dames ophalen bij de ‘public ramp’. Dat was een relaxte tocht. Maar 's avonds na het eten moesten ze weer terug. De wind was aangewakkerd en het was pikdonker op het water. De boot en de dinghy maakten tegengestelde bewegingen, waardoor het instappen op ochtendgymnastiek leek. Jeanette lukte het om op het bankje terecht te komen, maar Trish gleed min of meer de de dinghy in. Toen Theun met fikse golven en harde wind wegvoer, zagen we het water hoog opspatten. Het is hem gelukt de dames af te leveren, maar wij zaten allen met de slappe lach.

De volgende dag kon Theun laten zien hoe sterk hij was. Samen met Frank en neef John hebben ze 6x 45 kg vervangen door 6x 75 kg accu.

Na de family bijeenkomsten zijn we naar Fraser Island gevaren, waar we voor anker gingen. Jammer genoeg was was ondertussen een onderdeeltje van de benzineleiding van de dinghymotor afgebroken. Dus toen we met zijn vieren in de boot naar het eiland wilden varen, waar het opstappunt was voor een tocht over het eiland, in een 4WDbus, moest Sandra ons roeien. En dat kan ze goed! Aan het einde van deze mooie dag was er een gelegenheid om het laatste stuk te vliegen. Dus Frank en Theun deden dat. Toen weer terug naar de dinghy, die we ver het strand hadden opgetrokken, i.v.m. hoog water. Eerst dus weer tillen(heel zwaar), dan lopen tot in de zee, om de beurt de boot in en peddelen tegen de stroom en de wind in. 

De volgende dag voeren we op tijd weg en Frank besloot een nacht door te varen. We schoten te weinig op, omdat Frank en San elke dag/avond aan het bekijken waren met time-tabels hoe laat het hoog of laag water was, en dat betekende soms heel laat vertrekken. Voor Frank was het een soort Waddenzeilen met veel ondieptes en zanddrempels en vaargeulen. Maar voor Sandra betekende het toch wel spanning. Frank daarentegen is in zijn element en draait rustig door de vaargeulen.

De laatste dagen in de boot ontstond er grote onzekerheid waar Frank de boot kon aanleggen om ons naar het vaste land te brengen. Het bleek niet zo eenvoudig om een haven te vinden vanwaaruit wij naar ons vertrekpunt Mackay konden reizen. Uiteindelijk hebben we een extra vlucht geboekt vanuit Rockhampton waar San ons keurig in een huurauto, linksrijdend naar toe reed. 

Nu zijn we net thuis en voel ik me rijk met deze ervaring en het ondergaan van de liefde van Frank en Sandra onderling en naar ons. Bovendien is het fijn om op deze manier mijn 18jarige  kleizoon beter te leren kennen. Dank jullie voor alles.

Marjan

  

Verhaal van Theun

Een onvergetelijke reis.

Ik kreeg begin April de huistelefoon in handen gedrukt met Oma aan de lijn, ze vertelde mij dat ze het erg leuk zou vinden als ik met haar mee naar Australië vlieg om mee te zeilen op het zeiljacht van  Frank en Sandra die op hun wereldreis waren. Ik vond het in het eerste opzicht wel een moeilijke vraag om zo even te beantwoorden, zeker omdat ik dan 3 weken van huis zo zijn. Maar al snel heb ik mij bedacht en heb ik verteld dat ik graag mee wilde gaan. Hierna heb ik nog meerde keren met Oma gebeld en hebben we gekletst over de voorbereidingen en dergelijke. Voor mijn gevoel stond ik al heel snel met Oma op Schiphol met uitzwaaiende ouders, op weg richting Australië. De heenweg was zwaar, zeker omdat je de langste vlucht als eerst hebt. Ik heb de 12 urige vlucht niet goed kunnen slapen. In de vroege ochtend (Singaporese tijd) staan wij in Singapore, in de vochtige hitte beginnen wij onze dag en eindigen we onze dag. Dagje Singapore was erg fascinerend, ik heb gezien hoeveel er veranderd is na 7 jaar. De volgende dag vliegen we naar Brisbane dit zal mijn eerste keer in Australië zijn, en ik had veel verwachtingen. We ontmoeten Frank en Sandra en nemen we de Uber richting Moreton Bay, eenmaal op de boot worden we naar onze kamers geleid. En na wat gezellig bijpraten liggen we alweer onder de wol. Zonder aarzel zeilen we de volgende dag richting een mooi eiland waar ik een zandheuvel heb beklommen en een mentale foto heb gemaakt. De opvolgende dagen was heel relaxed zeilen, met een minimaal windje gingen we rustig 3-4 knopen richting onze bestemming. Realiseerde me daartoe hoe efficiënt zeilen is en als je de tijd even vergeet is geen plek te ver. We zeilden meestal richting te zon (noorden) en de zeilen zaten in de weg, dus moest ik de zon opzoeken, want in de schaduw was het nog wel eens fris. Onze reis ging van Moreton naar Mooloolaba naar Noosa Heads naar Frazer naar Great Keppel Island naar Rosslyn kort gezegd. Dit waren erg mooie plekken. Bij deze plekken zijn wij ook aan land gegaan en heb ik een inzicht van Australië gekregen. Wat mij opviel was dat alles in Australië laag aan de grond is gebouwd, meeste huizen zijn 1 a 2  verdiepingen hoog. De reden voor deze bouw indeling is simpelweg de gloeiende zon, hoe hoger je huis, hoe meer zon deze vangt. Jammer genoeg hebben bij alle keren dat we aan land zijn gegaan geen spoor van een kangoeroe gezien. Erg jammer want al die Australiërs beweren heel overdreven dat ze maar dan ook overal te vinden zijn. 

In Moreton, Noosa Heads en Mooloolaba hebben we tijd kunnen doorbrengen met de Australische nicht van Oma, Jeanette. Als ik ooit nog eens in mijn eentje met een enorme tas op mijn rug in Australië zou staan, bel ik als eerste Jeanette. Ik heb haar beter leren kennen en heb gemerkt hoe vreselijk lief en aardig zij is. Op Noosa Heads heb ik nog op het strand gelegen en lopen turen naar het zeiljacht, en gezwommen natuurlijk. Nog Noordelijker lag Frazer Island, en dit was onze volgende bestemming. We hebben hier 2 dagen over gedaan om daar te komen, in die 2 dagen konden de golven niet kleiner dan 1 meter. We hadden ook minimale wind, dus het was 2 dagen schommelen tot in de nacht. Om niet uit bed te vallen heb ik mijzelf in de breedte van de boot neergelegd. Maar de hele reis was het dubbel dik waard, want na de aankomst dag hadden we een leuk plannetje om een tour te nemen over het eiland. Met een omgebouwde “man” bus voor 40 man die alle zanderige en hobbelige paden aan kon. Op Frazer hebben we het Central station bezocht, Lake MCkenzy, The Pinnacles, Eli Creek en als neusje van de zalm nog met een vliegtuigje over het eiland vliegen. 

We hadden gekozen om de volgende dag lands de westkant van Frazer te varen omdat de terugweg  een onzekere situatie was (heel veel brekers). En langs de westkant moesten we door een systeem van ondiepe rivieren varen waarin geulen liepen. Met een scherpe planning is het Frank en Sandra gelukt om er doorheen te varen.

Hierna hebben we de nacht door gezeild, hierdoor haalden we de planning die voor de hele reis was aangemaakt. 

Het vervelende was dat we er nu pas achter kwamen dat er in Port Clinton überhaupt helemaal geen haven was. En Mackay ons eindpunt lag op een afstand dat we risico zouden lopen om het niet op tijd te halen. Dus waren we eigenlijk genoodzaakt om bij de dichtstbijzijnde haven aan te legen, deze was erg duur. Deze haven lag in Rosslyn (dichtbij Rockhampton waar zich openbaar transport bevond), en was niet al te ver van Great Keppel Island. Dus op de heenweg daar naartoe hebben we daar aangelegd, en dit was eigenlijk de laatste mooie plek waar we aangelegd hadden. Surfend op 2 meter golven kwamen wij hier aan, en bijna blind doordat de zon onder was hebben wij aangelegd aan de west kant van het eiland. 

De volgende dag hebben we nog een mooie ochtend wandeling gemaakt op het eiland om de overige tijd die we hadden voordat het hoog water was te besteden. Hierna richting Rosslyn Bay te gaan, het was nog niet zeker op dat moment of er een mogelijkheid was om met de bus vanaf Rockhampton naar Mackay te reizen. Al snel kwamen we erachter dat er alleen nachtbussen reden vanaf Rockhampton en daar hadden Oma en Ik geen zin in. Dus hebben we een vliegticket geboekt vanaf Rockhampton naar Mackay, en het gekke was dat dit bijna even duur was als de nachtbus nemen.

We hebben vanuit Rosslyn nog cadeautjes kunnen kopen uit Australië, de laatste dag in Rosslyn reden we met een huurauto naar Rockhampton om daar om half 8 richting Mackay te vliegen. 

Oma en Ik hebben nog een gezellig dagje in Mackay doorgebracht en hebben zich voorbereid op de lange vluchten terug. Eerst vlogen we van Mackay naar Brisbane hier hebben we 5 uur doorgebracht, volgende overstap was in Singapore, hier hebben ik en Oma 3 uur doorgebracht. 1 uur daarvan in een geautomatiseerde voet massage stoel, en als eindbestemming Amsterdam. Gelukkig hebben wij in deze vlucht grotendeels kunnen slapen zodat we enigszins levend aan zouden komen in Amsterdam. 

Aangekomen in Amsterdam was ik erg blij om mijn ouders weer te zien. 

Ik wil Sandra en Frank nogmaals bedanken voor hun gastvrijheid en mooie reis die ze ons bezorgd hebben.



Blue Roger Blogs

14-12-2018 - Singapore en Maleisië
27-11-2018 - Eind van de Indonesië rally.
06-11-2018 - Het verhaal aan boord van Jan Willem en Marleen.
30-10-2018 - Belitung & Bangka
21-10-2018 - De orang-oetan
15-10-2018 - Bali en Bawean
12-10-2018 - Een droomreis. (Het ware verhaal van Ariëtte)
21-09-2018 - Flores, Sumbawa en Lombok
29-08-2018 - Het eiland Buton, Celebes.
21-08-2018 - Tifu op het eiland Buru
16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesië
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australië !
17-10-2017 - Nieuw Caledonië
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis


Onze positie