Menu

Verslagen


Op weg naar de Whitsunday Islands

04-06-2018

Na Fraser eiland vertrokken we een dag later naar het Noorden tussen de vaste wal en Fraser eiland. Dat is een groot watergebied, wat een beetje aandoet als de Wadden in Nederland. Veel water met ondieptes, waarbij heel goed de (weinige)betonning en je plotter moet vertrouwen. Je ziet veel water, maar het meeste komt bij laag tij droog te liggen. We varen hier op de motor doorheen, het laagste punt was drie meter (wij hebben een diepte/draft  van 2.20 meter). Het is een mooie dag toeren en wanneer we weer op open water komen besluiten we om ’s nachts door te varen, er komt wind en met de zeilen erop gaat Frank de nacht in.

   

Marjan blijft nog een tijdje met Frank wacht houden en dan hebben San en Frank de wachten weer zoals ze eerder op de Oceanen ook gedaan hebben. Het wordt een mooie nacht en de volgende dag wordt de wind harder en de golven hoger. Daarop eindigen  we in Gladstone, een grote industriele haven, met grote passerende container schepen. De marina zelf is bijna leeg.

Die avond wordt er nog vlug boodschappen gedaan door Marjan en Sandra. Een flink stuk lopen en helaas hebben ze hier geen UBER, dus dan met de taxi terug naar de boot.

We hebben een beetje haast, want de 28e vliegen Marjan en Theun terug naar Nederland en we hadden een vlucht geboekt vanaf Mackay, en dat is nog aardig wat mijlen te gaan. De volgende dag een lange dagtocht tot aan Keppel Island. We zien, omdat we in het donker aankomen, nog niet hoe mooi het hier is. De volgende ochtend doen we eerst een kleine wandeling op het eiland, waarbij we zien hoe prachtig het hier is.

   

   

Hierboven hoe je je boot ook kan parkeren op een eiland; en daarnaast een prachtig slakje in het zand.

De verwachtingen voor het weer zijn niet zo goed, regen en harde wind. Daarop besluiten we bij Keppel Bay Marina naar binnen te gaan en vanaf daar de terugreis van Marjan en Theun verder vorm te geven. Kunnen ze vanaf daar met de bus (Greyhound)of de trein . Kunnen we nog hun vlucht omzetten vanaf Rockhampton? Het blijkt allemaal niet mee te vallen, maar wel te lukken en tenslotte vliegen ze met een vliegtuig naar van Rockhampton naar Mackay, van Mackay naar Brisbane, van Brisbane naar Singapore en van Singapore naar Amsterdam.

Als wij ze ’s morgens met een huurauto naar Rockhampton brengen, gaan Frank en ik, na het uitzwaaien, verder naar het mijnwerkersdorp Mount Morgan, waar goud is gevonden rond 1860. Daarna is er tot in 1900 uit één berg wel 4 miljard dollar verdient aan goud, koper en zilver door Engelsen en Australische politici. Vreemd genoeg is het nooit ten goed gekomen aan het stadje zelf. De mensen zijn er niet rijker van geworden, ze hadden pas in 1950 waterleiding in het stadje, en ook nu ziet het er nog klein en plattelands uit.

Omdat we nu toch een auto hadden, hebben we gevraagd waar we kangoeroes konden spotten. Het werd door een Australische vrouw aan ons uitgelegd waar we moesten zijn, en met de auto zijn we allerlei kleine lokale wegen op gereden om ze te vinden. Helaas zijn we onverrichter zake weer naar de boot terug  gegaan. Geen kangoeroe gezien.

Vertrokken richting het noorden gaf de volgende dag de eerder beloofde regen en wind, het was een zware tocht waarbij we konden ankeren in de rivier Port Clinton. Eerst met hoge golven over “de bar”. Dat is de drempel die hier vaak voor de riviermonding ligt. Je moet goed uitkienen of er bij laag tij (of juist bij hoog tij) overheen kan. Alles ging goed en we waren blij dat we lagen. Prachtige stille omgeving. volgende dag veel rustiger naar noordpunt Townsend Island, waar we met 1 ander scheepje in een baai lagen. Er stond een groot bord dat we niet op het eiland mochten komen, militair gebied!

 Maan komt op, op de ankerplek

 

Daarna via South Percy Island, Digby Island, Scawfell Island en Shaw Island naar Airlie Beach aan de kust, zodat we de de Whitsunday Islands mooi kunnen doorkruisen.

Alle eilanden zijn weer prachtig. Altijd onverwacht als je een nieuwe baai invaart hoe je komt te ankeren, hoe beschermd het is, hoeveel last je hebt van swell (deining en stroom) en de wind.  Nu liggen we voor Airlie Beach, en gaan ons voorbereiden op de komende week, dus weer proviand meenemen van de Coles of Woolworth. Ons inlezen in de toeristische bijzonderheden en natuurlijk hebben we altijd een kluslijst!

 



Blue Roger Blogs

16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australiƫ !
17-10-2017 - Nieuw Caledoniƫ
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis


Onze positie