Menu

Verslagen


Cairns

14-07-2018

Na Townsville en Magnetic Island was de volgende uitdaging om via Palmeiland door het prachtige Hinchinbrook Channel te varen. Dit is de doorgang achter het hoge eiland Hinchinbrook, richting Cairns. Je kan deze doorgang bereiken via een nauwe ondiepe doorgang, een bar, waar je met geleide lichten doorheen kan gaan. Dat was heel mooi, alleen jammer dat in de beschrijving van de doorgang, de geleide lichten helemaal niet genoemd werden. Dat geeft veel onduidelijkheid, we zagen een rood licht aan de kant, en pas toen we het licht wit zagen worden, begrepen we dat dit licht een geleide licht was. Vanaf de oceaan over de ondiepe bar in de riviermonding (ondiepste punt 3,3 meter) naar de channel, wat als één van de meest bijzondere van Australië wordt beschreven. De doorgang is ondiep en aan beide zijden van het water bevindt zich mangrove. Daarnaast zijn hoge bergen, waardoor je tegen de bergen opkijkt. Tussen de mangroven moeten veel dieren huizen, zoals vele vogels en reptielen, de krokodillen.

We ankeren alleen bij een piepklein eilandje in het midden van de mangrove en hopen daar  krokodillen te treffen. Helaas weer geen kroks  gezien, wel lijken de zonsondergangen steeds bijzonderder te worden, echt vuurrood.

   

Daarna een dag het hele prachtige Channel van 20 mijl door en na de ankerplek bij het eilandje een hele lange dagtocht tot vlakbij Cairns, waar we in het donker ankeren bij een eiland.

De dag daarna naar Cairns. We liggen bij Cairns in de rivier aan ons anker. Het is een  plek waar heel veel bootjes liggen, sommigen voor vast en sommigen voor een kort bezoek aan Cairns. Aangezien we hier de eerste briefing gaan hebben voor de rally naar Indonesiê, waar we aan gaan meedoen, proberen we te kijken welke andere boten we zien die ook reizen met de rally naar Indonesiê. We hebben de afgelopen maanden regelmatig mails ontvangen over de rally en Sandra heeft eindeloos veel documenten moeten invullen en opsturen, via de mail en de paspoorten zelfs per post naar de Indonesische ambassade in Sydney. Gelukkig nu achter de rug.

En we gaan ons klaar maken voor het volgende traject. We hebben ongeveer 10 dagen en kijken uit naar het stadje Cairns, misschien nog een dagje snorkelen bij het rif, maar wellicht ook voetbal kijken (tenslotte doen we niet mee, maar de Belgen wel en sinds we Belgische familie hebben, ook heel mooi om voor te juichen…)

Ondertussen regent het pijpenstelen en is het niet echt warm, elke dag kijken we ’s morgens naar buiten naar een grijze regenmassa, met af en toe een blauw stukje lucht. Hierdoor komen de geplande uitstapjes te vervallen, maar we hebben gelukkig wel weer snel de tenten met ‘happy hour’ gevonden.

Verder de vertrouwde zaken te doen, de klussen. De motorolie van zowel de motor als generator, met bijbehorende filters worden door Sandra, onder toeziend oog van Frank, gewisseld. Bij het schoonmaken van de machine kamer na die klus, komt er een stuk vierkant plamuur mee. Als beiden goed kijken blijkt er onder het waterslot, waar ooit een koperen aftapkraan zat, (die al eerder door Michiel werd vervangen door een van kunststof) een flink stuk corrosie te zitten, wat door een eerdere ‘vakman’ voordat wij de boot kochten,is gestopt(verstopt) met plamuur, het ‘gat’ is zeker 5 mm. diep, hoe dik is de aluminium bodem eigenlijk?

Een nieuwe uitdaging voor Frank. Met behulp van de huid stralen met z’n kronen straalapparaatje uit de praktijk, ontvetten , ets primer , epoxy plamuur, een aluminium plaatje en geheel vast keggen , wordt ook dit opgelost.

Verdere klussen, zoals houten opstap van de preekstoel vervangen (vorige is helaas gesneuveld), touwtje van de boom vernieuwen. Ontroesten van de stuurcilinder, de vriezer afmaken, allemaal weer uitgevoerd…

We gaan voor een paar dagen in de marina liggen, aan de steiger. Daar komen we ook andere boten tegen die meedoen met de rally. En we zijn groots aan het inslaan voor de komende maanden bij de supermarkten Woolworth en de Coles. De boot wordt helemaal vol gestopt met eten en drinken. en aangezien de vriezer het weer doet, halen we op de fiets zo’n 20 kilo ingevroren vlees bij de “bulk boucher”

     

Op zaterdag 30 juni is de briefing en we maken kort kennis met de andere rally gangers, het zijn er heel veel. Aangezien de rally: ‘Sail2Indonesia Multihull' heet, verwachtten we talloze catamarans en dat de monohull in de minderheid zou zijn. Eigenlijk twijfelden we zelfs daarom nog om hieraan mee  te doen, omdat we denken dat alleen monohull zeilers echte zeilers zijn, maar aangezien we toch ook goede vrienden hebben opgedaan afgelopen jaar die catamaran zeilden, hebben we dat naast ons neergelegd. Blijkt nu dat er in totaal 43 boten meedoen waarvan 13 catamarans. De monohulls zijn ver in de meerderheid pfff… Het grootste deel van de deelnemers is Australisch, maar ook de US en Europa zijn ruim vertegenwoordigd. In de haven liggen we naast een heel leuk Deens stel en we hebben ook contact met een prima Engelsman die we kennen uit Tahiti. Hij is solozeiler, maar heeft nu 2 onbekende vrouwen meegenomen voor deze reis, we zijn benieuwd…

Verder meer Engelsen, Zweden, Fransen, maar wij zijn de enige Nederlanders. De eerste avond al meteen een ‘piraten’feestje met BBQ en muziek.

Na enkele dagen alle spullen en eten te hebben verzameld, vertrekken we 3 juli naar het Noorden. Iedereen gaat op eigen gelegenheid naar Thursday Island, het aller noordelijkste puntje van Queensland in Australië, daar zullen we uitklaren en rond 25 juli worden we in Tual verwacht.

Het grappige is dat je meteen een soort wedstrijd ziet ontstaan, sommigen gaan snel weg, en gaan meteen richting Horn Island, en wij willen toch zoveel mogelijk zien en genieten van de Coral Sea, de zee tussen het rif aan de oostkant en Australië aan de westkant. Zo komen we nog langs enkele eilandjes en bezoeken we kort Cooktown, met museum over Endeaver’s stranding op het rif. Lieutenant Cook ging hier aan land ter reparatie van zijn schip de Endeaver. Daarna weer door!

 Frank met Lieutenant Cook.

 



Blue Roger Blogs

16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesiƫ
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australiƫ !
17-10-2017 - Nieuw Caledoniƫ
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis


Onze positie