Menu

Verslagen


We are back!

06-05-2018

Na toch bijna een half jaar Nederland, stappen we op 23 april 2018 in het vliegtuig naar Sydney. We hebben genoten van het in Nederland zijn. Alle familie gezien, we hebben nieuwe familie verwelkomt, Frank’s eerste kleinzoon Bowie van Floor en Martijn; maar ook heel triest, helaas afscheid moeten nemen van schoonzusje Inge.

Weer gewerkt, geroeid en het normale leven weer opgepakt…  En toen hadden we weer heel veel zin om terug te gaan naar ons bootje, de Blue Roger.

We maakten een tussenstop in Sydney. Sandra was daar al wel eens geweest, maar voor Frank was het de eerste keer, en we hebben heel wat afgelopen in het Centrum. Natuurlijk Opera House en de Harbour Bridge, maar ook  de wijk “The Rocks”, Het Maritiem museum met een replica van het schip van Cook ‘de Endeavour’ en het museum ‘the Rocks’.

  

     

     

 

Met de ferry naar Manly Beach en een wandeling van Coogee Beach naar Bondi Beach. En daar troffen we het vroegere buurmeisje van Frank, Sarah, die getrouwd is met Alex, en met hun 2 kinderen wonen in Bondi Beach. We hebben heerlijk bij hen thuis bijgepraat onder het genot van wijn en kaas. Super!

  

Zaterdagochtend 28 april afgereisd naar onze Blue Roger in Coffs Harbour. We hadden natuurlijk weer veel bagage, nogal wat extra onderdelen voor de boot. En waar we op Schiphol met alles toch zo door konden, werd in Australië aangegeven dat, ondanks dat we extra hadden bijgeboekt op het laatst, we teveel kilo’s bij ons hadden.

Bij ons bootje aangekomen lag die er mooi bij, geen vocht, geen schimmel (geen beestjes), maar veel aangroei rond de boot. Verder was er erg veel swell en lag het bootje enorm aan de lijnen te rukken. In een paar dagen was alles weer voor elkaar

De zeilen er weer op (met een kleine reparatie).De davits er weer op. Het drukvat vernieuwd (het oude lekte en was niet meer werkend)    

Vernieuwen van schakelaartjes bij het anker die het niet meer deden. Een lier draaide niet meer en moest geheel uit elkaar worden gehaald en gerepareerd. Antislip op de treden vernieuwd. Alle apparatuur weer installeren 

Veel van de reparaties waren door de zeer hete zomer in Australië gekomen. En verder weer inkopen doen om weer voort te gaan.

Op 2 mei zijn we vertrokken uit de marina van Coffs Harbour. Op de ankerplek zijn we nog wat aangroei met plamuurmes gaan verwijderen en zijn vertrokken richting Gold Coast.

   

Maar na een halve mijl bleek de autopilot niet te werken vanwege de aangroei onder de snelheidsmeter, en rookte de motor bij meer dan 1400 toeren. Dat betekende dat de aangroei onder de boot zodanig was dat dit het varen zeer beïnvloedde. We zijn omgedraaid en Sandra en Frank zijn het water in gegaan om de schroef vrij te maken van alle pokken, en het snelheidsmetertje onder de boot vrij te maken van de aangroei. Verder werd er zoveel mogelijk weg geschraapt om zo weer zo goed mogelijk te kunnen zeilen.

Op 3 mei is de wind echt tegen, maar wel een licht windje van 5-10 knopen, dus dan gaan we motorend naar de volgende ankerplek.

We hebben overwogen het volgende verhaal niet op de site te zetten, omdat het ons lief thuisfront nogal ongerust kan maken, maar het is allemaal goed afgelopen en onderdeel van het varen.

Terwijl we onderweg zijn naar GoldCoast, zo’n 2 mijl uit de kust, en 30 mijl onderweg, zegt het zesde zintuig van Frank de machinekamer te controleren. Hij ziet dan dat die vol water staat en dat de automatische bilgepomp al staat te draaien, maar al het inkomende water niet weg kan pompen. “San we maken water!!” San sprint naar voren in de boot om te kijken of het vóór onder de bilge ook vol water staat, maar dat is niet zo, dus het water komt vanuit de machine kamer. Frank ziet dan ook dat het water in grote hoeveelheden uit de wierpot stroomt waar de deksel vanaf is (dit is het koelwaterfilter die naar het aggregaat gaat met water vanuit de zee). Hij probeert het deksel eerst terug te plaatsen (terwijl Sandra alle spullen waar hij om vraagt aandraagt), maar de bout blijkt stuk, na even zoeken onder water wordt de toegangskraan gevonden en dicht gedraaid. En daarmee is de toevoer van water afgesloten. De machinekamer staat vol water. Maar de bilgepomp doet het goed en leegt die weer in een 20-tal minuten.

Frank was er net op tijd bij, het had geen 5 minuten langer moeten duren. Dan komt alles onder water, en kan de elektriciteit niet meer werken met alle gevolgen van dien. Dat zo’n bout (RVS) stuk gaat is niet iets wat je verwacht. We zien later dat het een lasnaad is die na 25 jaar gebroken is.

Conclusie: Engeltje (Inge zat op onze schouder). Leermoment: We gaan een bilge-alarm installeren.

Nadat we verder op weg zijn, hebben we het aggregaat niet meer aan, maar we lopen toch op de motor met de tegenwind, dus geen probleem. De accu’s zijn aan vervanging toe, dat gaan we hier in Australië doen, maar dat betekent dat we regelmatig stroom moeten bij draaien.

We varen de nacht door, bij een afstand van 160 mijl. De nacht gaat rustig met afwisselen van de wacht, hier wel veel meer bootjes te zien ’s nachts in vergelijking met de Pacific. Vele vissersboten.

De laatste 10 mijl kunnen we hoog aan de wind varen en dan gaat de motor uit. Wanneer we dichterbij Gold Coast komen wordt de elektrische spanning toch wel laag, dus we willen nog even de motor erbij zetten (het aggregaat kunnen we immers nu niet gebruiken). Dan start de motor niet… wat is er aan de hand? Van schrik laat Sandra de Blue Roger ook nog van de autopilot af en door de wind gaan. Frank gaat in de machinekamer op zoek naar de oorzaak van het niet starten. Gelukkig blijkt dat op de hand starten met een schroevendraaier op de startmotor wel lukt. Het is dus niet de motor zelf, of de startmotor, maar de conclusie van Frank is dat het een relais moet zijn.

Met lopende motor verder naar de ingang van Gold Coast, waar we om 17 uur binnen varen en om 17.45 uur, in de schemering, het anker naar beneden ratelt.

Pfff… wat een eerste tocht dit jaar…Frank heeft 2x San’s leven gered deze 24 uur (dit moet van hem in deze blog). Het water maken in de boot was een heel erg spannend moment, maar van een niet-werkende motor houdt San ook echt niet.

 

 

 



Blue Roger Blogs

22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australiƫ !
17-10-2017 - Nieuw Caledoniƫ
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis


Onze positie