Menu

Verslagen


De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)

24-12-2016

We vertrekken op zondag 4 december om 15.30 uur vanuit San Sebastiaan. Eerst wordt het Hoop vaantje nog opgehangen in de mast. De vorige heeft helaas de overtocht van Portugal naar de Canarische eilanden niet overleeft.

Het weer is goed, we gaan op de motor weg, pakken wat westenwind, maar vervolgens motoren naar het zuiden.

Het is mooi weer, maar de golfslag is niet fijn, het klotst alle kanten op. Binnen de kortste keren zijn er 3 mensen misselijk. 2 hebben een emmer nodig. We nemen alledrie een scopolamine pleister. Frank heeft nergens last van, en Sandra is ook weer snel boven Jan. Bij Jitske en Michiel duurt het wat langer. De maandag 5 december is wennen. We moeten allemaal een beetje een ritme zien te vinden. ’s Avonds staan er schoenen met cadeautjes in de kajuit. We lachen om de chocolade letters en de kleine Sinterklaas cadeautjes die in een Chinese winkel in La Gomera zijn ingekocht. 

Een belangrijk item wordt het eten, de hele dag wordt gedacht aan wat voor lunch en wat we  ’s avonds eten,  en wanneer we brood bakken etc.

Op dinsdag gaat in het middaguur de hengel uit. We maken grappen over de vissen die we gaan vangen, maar schrikken als we werkelijk beet hebben. We halen de lijn van Michiel en Jits binnen en zien een grote groen-gele vis. Een Mahi Mahi, weet ik, die plaatjes heb ik gezien bij de Deesse, collega’s en vrienden Pieter en Monique, zijn ons grote voorbeeld.

We zoeken het op in het boek en inderdaad, een Mahi Mahi ofwel een Dorade (ook wel Dolphin fish genoemd) We halen de vis vrij makkelijk binnen. Onverschrokken wordt dankzij de jagers ervaring van Jitske, door Michiel en Jits de vis gedood. Deze wordt door ons gefileerd en ’s avonds opgegeten als ovenschotel.

Michiel enthousiast bij de maaltijd: “ twee uurtjes geleden zwom deze nog” …. Frank is toch al niet zo gek op vis, maar nu verslikt hij zich extra, met lange tanden eet hij de vis. Sandra: “ misschien moet je dat nu maar even niet zeggen”

Op 7 december wanneer de wacht om 4 uur ’s nachts door Sandra wordt overgenomen wordt er “ lang zal ze leven” gezongen door Michiel en Jitske, het schalt over het water en de hele boot hangt vol met ballonnen en slingers. Dat s nog eens een leuke verrassing bij het jarig zijn!

Er wordt appeltaart gemaakt door Sandra voor haar verjaardag, dat lukt nog aardig ondanks al het geschommel.

De dagen worden onderbroken door het radiocontact met de andere schepen. Om 15 uur UTC hebben we contact met 3 andere boten, waarvan er 2 ook naar Barbados gaan. Om 20 uur hebben we contact met één van hen, de  Australische zeilboot “Askari” met Carolyn en Andrew die we in San Sebastian ontmoet hebben. We praten over het weer, uiteraard de wind maar ook over de vissen die we wel of niet vangen.

Het blijkt al vrij snel dat we in snelheid niet voor elkaar onder doen. Askari is een dag later vertrokken dan wij. Dagelijks wordt de afstand bijgehouden.

Op 10 december leggen Jitske en Michiel weer de hengel uit. Na een uur hebben ze beet, dit keer een grote! We noemen het beginners geluk, of gewoon heel goed aas van Thijs gekregen. Opnieuw een Mahi Mahi, die fel tegenstribbelt. Hij wordt aan dek gebracht en we maken er visfileetjes van. Het is een zware jongen van 94 cm lang! Eten voor minstens 3 dagen! (zie foto’s)

Zo lang we nog vlees in de ijskast hebben moet dat ook op, dus we eten niet elke dag vis (gelukkig voor Frank).

De dagen gaan enerzijds rustig voorbij, we lezen, we denken na over het eten, we koken, we maken brood, we douchen aan dek (soms) , maar soms is het water onrustig en dan gaat dat moeilijk en zitten we vooral in de kuip te kletsen. Vast punt is ’s avonds het zetten van de positie in de kaart, ook voor de website en daarmee het ophalen van de emails die ons kunnen bereiken met de zendapparatuur.

’s Nachts hebben we wacht systeem. Frank heeft wacht tot 24 uur, dan Michiel en Jitske samen tot 4 uur en dan Sandra tussen 4 en 8 uur, die gaat dan weer naar bed en Frank neemt het weer over. Op deze manier gaat het goed. We komen allemaal redelijk aan slapen toe, met uitzondering als de wind zodanig toeneemt dat je ook in je bed steeds aan het rollen bent. De dagen gaan zo voorbij. Soms is het opeens snel, op 13 december zijn we op de helft van de reis, dan moeten we nog 1400 mijl.

We zien het eerste deel van de reis regelmatig dolfijnen. Later midden op de oceaan veel vliegende vissen. Of soms een vogel.

Op woensdag 14 december, een prachtige ochtend, doet opeens de generator het niet meer. De mannen duiken de machine kamer in. Het lijkt in de koeling te zitten. Daardoor is de generator afgeslagen. Om geen elektriciteit te gebruiken nemen Jitske en Sandra het sturen over en wordt de automatische piloot uitgezet. Vervolgens zorgen Michiel en Frank ervoor dat het impellertje wordt vervangen en de slangen weer doorgankelijk zijn voor koelwater.

De dagen daarna neemt de wind toe. Eerst vanuit het noordoosten windkracht naar 25 knopen met vervolgens ook squalls. Dat zijn regenbuien die vooraf worden gegaan door flinke rukwinden tot wel 40 knopen. Op zo’n moment even flink reven met de zeilen en later weer door. We komen niet echt in de problemen door deze squalls, je moet er alleen wel steeds alert op zijn. De zee wordt onrustig door deze wind en de golven komen van alle kanten. Het eten maken en eten aan tafel wordt er niet makkelijker door. We zijn er trots op dat we toch elke dag koken en nog altijd vers fruit en verse groenten eten. Dat maakt het ook lekker! Wel blijft het in de kombuis moeilijk. Op 15 december gaat de hele maaltijd over de vloer als het fornuis plotseling vast blijft staan in zijn uiterste cardanische stand.

Je komt op een bepaalde manier in een ritme, maar het deinen en wiebelen blijft terugkerende ergernis, als er weer een bord of beker omgaat of glazen potje stuk gaat. We hebben in de overtocht aardig wat spullen verloren of overboord gegooid. De mooie aardewerken ovenschaal is stuk gevallen en overboord, de waterkoker is gevallen en plastic gebroken en moet vernieuwd, en een aantal glazen hebben het ook niet overleefd. Maar als dat alles is..:-)

Het wordt ook steeds warmer. Elke dag wordt de temperatuur graden hoger en ook de wind is warm. De tent van de ‘social cockpit’ is niet meer bescherming voor de regen (ook) maar ook bescherming voor de zon. Iedereen wil in de schaduw zitten.

Michiel en Jitske douchen regelmatig met de buitendouche, lekker fris!

Bij vertrek uit La Gomera lag naast ons de boot  ‘Askari” met Andrew en Carolyn. Zij vertrokken 20 uur na ons in een splinternieuwe Oyster 47 ft. Super mooi en duur schip. Wat we voorspelde werd gedurende de overtocht steeds meer duidelijk, Frank wilde niet dat ze sneller zouden varen dan wij om ons in te halen. We voelden dat Andrew zijn nieuwe boot wilde testen om te kijken of ze ons voorbij konden. Ondanks dat Sandra niet wilde dat er “ geraced” ging worden, bleek dat de laatste dagen Askari ons redelijk snel naderde. Michiel en Frank lieten  dus toch  ’s nachts wat meer zeil staan, als het kon, en daar werd Sandra in de vroege ochtend me opgescheept. We gingen dagelijks “ dagrecords” varen. Als je kijkt naar onze snelheden nemen die gedurende de reis steeds meer toe. Ons laatste dagrecord is 180 mijl! En dat komt niet alleen door de wind.

Op 21 december kijken we uit naar land, als we 30 mijl voor de kust zijn, blijven we maar turen. Het is een dag met veel damp en slecht zicht, pas 10 mijl voor de kust: “ Land in zicht!!”

We komen ’s avonds om 19.30 uur lokale tijd aan op Barbados. 

Het is net een regenachtige augustus dag op Terschelling, met heel veel regen.

Volgens de regeltjes moet je inklaren en de “port control “ oproepen, ze geven aan dat we in de grote cruiseship terminal moeten aanleggen, wat niet bepaald handig is met een zeilschip, enorme bolders, enorme fenders. Als we binnen zijn, blijkt er niemand meer aanwezig. We gaan weg en gaan aan het anker liggen in Carlisle Bay. Een baai vol met zeilboten die net gearriveerd zijn over de oceaan.

Champagne!!!  

We did it!!

We komen Andrew en Carolyn weer tegen, die komen een paar uur later aan.

Volgende dag proberen we het inklaren opnieuw, we gaan nu met de bijboot naar de kant, lopen nog over een prachtige vis markt. En klaren in. Het regent pijpenstelen die dag en we zijn geheel doorweekt.

Leuk detail: Overal blijft in de kantoren van de douane de airco op volle toeren draaien. Hoe hoger op de sociale ladder, hoe meer airco. Wij zaten met onze natte kleren, te rillen in de kantoren, konden nauwelijks met onze natte vingers alle formuliertjes invullen. Maar we hebben dan wel zeker 20 stempels gekregen op allerlei formuliertjes. Van computers hebben ze daar nog niets gehoord, er lagen vele stapels met papieren op de bureaus, aaneengebonden met blauwe touwtjes.

Heerlijk toen we weer op de boot waren en in het warme  water van de oceaan konden gaan zwemmen.

’s avonds een biertje en eten in een restaurant samen met Andrew en Carolyn, heel erg leuk!! Het bleek ook wel dat Andrew er inderdaad een wedstrijd van had gemaakt.

 

 

 

 

 

 



Blue Roger Blogs

01-06-2019 - Aankomst
25-05-2019 - Stoomschip Blue Roger
12-05-2019 - Terug in Spanje en Portugal
29-04-2019 - Met grote snelheid door de Middellandse Zee
19-04-2019 - Blue Roger terug in de Middellandse Zee
04-04-2019 - Terug in de Rode Zee, naar Suez.
09-03-2019 - Rode Zee
21-02-2019 - Van India naar Djibouti
03-02-2019 - Oversteek naar India
30-01-2019 - Thailand, één van de vele ware verhalen.
22-01-2019 - Mooi Thailand
09-01-2019 - Thailand, blog volgt over enige tijd.
26-12-2018 - Het ware verhaal op Langkawi.
22-12-2018 - Langkawi met Floor, Evelien, Martijn en Bowie.
14-12-2018 - Singapore en Maleisië
27-11-2018 - Eind van de Indonesië rally.
06-11-2018 - Het verhaal aan boord van Jan Willem en Marleen.
30-10-2018 - Belitung & Bangka
21-10-2018 - De orang-oetan
15-10-2018 - Bali en Bawean
12-10-2018 - Een droomreis. (Het ware verhaal van Ariëtte)
21-09-2018 - Flores, Sumbawa en Lombok
29-08-2018 - Het eiland Buton, Celebes.
21-08-2018 - Tifu op het eiland Buru
16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesië
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australië !
17-10-2017 - Nieuw Caledonië
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis


Onze positie