Menu

Verslagen

Mooi Thailand

22-01-2019

Nadat Evelien naar huis is vertrokken, zijn wij nog 2 dagen in Rebak marina op Langkawi, vanwege de eindborrel van de ‘Sail Malaysia’ en vooral omdat ze zo’n heerlijk zwembad hebben! Plotseling lijken we echt op vakantie (wat iedereen altijd al denkt van onze wereldreis). We vertrekken dan weer naar Kuah, de hoofdstad van Langkawi voor boodschappen en uitklaren. Op de 17e december varen we richting Thailand, wat spannend , weer een nieuw land!

We vertrekken samen met Carlos van ‘Mirniy Okean’, waar ondertussen Linda voorlopig  is afgestapt, omdat ze moet werken in New Caledonia. We arriveren die middag aan Koh Lipe, waar het die avond zeer onrustig water wordt, Carlos komt even bij ons eten, maar gaat snel weer terug om bij dit onstuimige water op z’n eigen bootje te zijn. We gaan pas inklaren in Phuket, en daar mag je een week over doen na het uitklaren van Langkawi. De volgende dag is het prachtig weer en gaan we het eiland op. Wat opvalt is direct een totaal andere sfeer dan in Maleisië, veel restaurantjes, veel toeristen, relaxte sfeer met veel uitgaansleven. De uitstallingen van de restaurants met vis zijn prachtig. We lunchen aan land, en ’s avonds gaan we terug om wat van het uitgaansleven te zien en zitten met Frank, Sandra en Carlos aan het bier op het strand. Er worden een adembenemend vuurspektakel voor ons opgevoerd.

Op weg naar Phuket stoppen we in Koh Rok, tussen de 2 eilandjes. We zien kristalhelder water, en Sandra snorkelt voor het eerst sinds tijden weer. Maar ook de eerste vervelende dingen van Thailand; overal borden met verboden en boetes; ‘Geen afval weggooien, 500 bath boete’ Geen drones laten vliegen,1000 bath boete’ en talloze andere verboden. Frank wordt er geïrriteerd van en bovendien komen parkrangers vervolgens 400 bath per persoon (12 euro pp.) ophalen omdat we in een park liggen, dat zijn we niet gewend. We vertrekken de dag daarop naar Koh Phi Phi, het beroemde eiland waar de film “The Beach’ met Leonardo Di Caprio is opgenomen. Weliswaar kennen we de film niet, maar het moet een bijzonderheid zijn. Van afstand zien we al de prachtige vormen aan de horizon van de eilanden. Hoog en steil gesteente tekent zich af in de verte. Echt heel bijzonder als je dichterbij komt. We passeren ‘The beach’ waar je tegenwoordig niet meer in mag, en gaan liggen in de baai.

Deze baai is totaal vol met lokale boten die de toeristen rond varen naar alle bijzondere plekken. Ze scheuren voor en achter je langs wanneer je daar ligt. We gaan nog aan land met ons dinghy en bekijken dit totaal toeristische oord met dus veel toeristen, veel lawaai en inclusief Mac Donalds (dat hadden we echt niet verwacht hier). Met alle bootjes om ons heen wordt het een onrustige nacht. We gaan daarom naar de baai aan de andere kant en daar liggen we de volgende dag, Carlos, ‘Mirniy Okean’ voegt zich bij ons. Wij hadden de anode van de schroef niet toen we het water in Maleisië weer in gingen en hij beloofde die voor ons te plaatsten onder water. Het blijkt niet gemakkelijk door alle stroom, maar het lukt als Frank een geweldig foefje (met een touwtje aan een boutje) bedenkt om de anode vast te maken aan de schroefas. Dan gaan we aan land om nog eens te kijken en gezamenlijk te eten.

De volgende dag door naar Phuket om in te klaren, en daarna liggen we  weer in een mooie baai in het zuiden van Phuket. We blijven daar een dagje liggen en ontmoeten Deep en Mallika uit Nederland, die ook binnenkort de Rode Zee door gaan met hun catamaran Yemaya. We hebben een gezellige eind van de dag en kletsen wat af. Zij vertrekken binnenkort naar Galle (Sri Lanka) en ons plan is om rechtstreeks naar Cochin (Kochi), de westkust van India, te gaan. Dit omdat we plekken zoeken van waaruit we eventueel naar huis kunnen vliegen, zodat Frank zijn tweede kleinkind kan zien! We hebben in Indonesië gehoord dat Annemieke en Maarten zwanger zijn en ze hebben ons verteld dat het een baby meisje wordt en eind februari 2019 geboren zal worden.

Wanneer we de volgende dag de generator willen starten, gebeurd er niets… Frank onderzoekt de generator en probeert wat, maar geen effect. Dan moeten we naar een marina zodat we stroom kunnen krijgen van de marina en rustig de boel kunnen inspecteren en repareren. We proberen een afspraak te maken bij de marina ‘Boat Lagoon’ maar ze zijn vol, en gaan naar de Royal Phuket Yacht Club, waar we met hoog tij binnen moeten komen via een vaargeul langs de ondieptes, geleid door staken, het lijkt wel de wadden!

De marina is saai en warm, we kunnen nog wel in een zwembadje bij een huis zwemmen, maar we willen hier zo snel mogelijk weer weg. Frank repareert de generator (de zekering van de motor bedieningsunit was gesneuveld) en we gaan de volgende ochtend door naar het noorden van Phuket. Het gaat zeer hard regenen, maar we kijken ons uit naar de prachtige eilandjes. Ook valt het ons op dat er veel kwallen zijn en dat deze door talloze kleine schepen worden gevangen.Het blijkt dat deze voor een klein bedrag per stuk (7 bath) verkocht worden aan restaurants als delicatesse, met name in Japan. Voor ons zijn deze kwallen alleen maar lastig. Sandra durft niet zo goed te zwemmen met al deze beesten in de buurt.

Hier willen we ook met familie Buss en Franken gaan liggen, die binnenkort komen mee varen, zo mooi! Langs ‘James Bond Island’ (waar de film ‘The Man with the Golden Gun’ is opgenomen) en dan naar het oosten. We gaan liggen bij een strand, waar een  restaurantje is. We eten aan de kant en als we terug willen blijkt dat we nu echt laag water hebben en er een rif voor het strand ligt. We kunnen onmogelijk terug met ons dinghy naar de boot, dat betekent 3 uur aan de kant blijven….

We gaan het enige restaurant weer in en daar zitten we samen met een jong romantisch Noors stel, die elkaar net ten huwelijk heeft gevraagd. De biertjes blijven maar doorkomen en de eigenaar haalt ook een soort ‘snaps uit Korea’ tevoorschijn. het is eerste kerstdag dus we vieren het uitgebreid! Heel wat later in het donker weer terug naar de boot.

We varen nog langs wat ankerplekken om te bekijken of het wat is, voor als onze gasten arriveren en we gaan dan naar Phuket Yacht haven Marina om ze daar op te halen. Na een dag boodschappen doen (bij de Makro) halen we ze bij het vliegveld op. Wat een feest! De vrienden van de roeiploeg van Frank; Herman Buss en zijn Tetje en Jan Franken en Anne Mieke komen aan boord. We gaan alles in de boot stoppen en dat lukt nog aardig! En dan eten bij het restaurant.

De volgende dag gaan we varen en we vertrekken op tijd om naar het prachtige Noorden te gaan. Frank legt uit wat een ‘Hong’ is. ‘Een toegangsweg van het water door de rotsen in een eiland. Een soort grot. Vaak is het eiland van binnen open en zie je een binnen meer.’  Deze hongs zijn wijdverspreid in dit deel van Thailand. We passeren de eerste waar je alleen met hoog water in kan, en gaan een stukje verderop om de hoek ankeren voor onze lunch.

Wanneer we daar liggen komt er een lokale visser voorbij die ons vis en ‘prawns’ aanbied. Frank roept ‘Willen jullie verse garnalen?’ en dan komt de visser naderbij. Hij heeft een hele emmer met prawn’s, een beetje veel voor ons zessen, maar als Sandra ze begint te tellen, kiept hij de hele emmer in ons bakje en daalt met de prijs en zo hebben we een hele voorraad prawns om die avond klaar te maken.

Daarna op naar de tweede ‘hong', die druk is, deze gaan we met het dinghy in. We verdelen de groep in 3 en 3. Frank gaat eerst met Anne Mieke en Tetje. Ze blijven een tijdje kijken, en daarna Sandra en Jan en Herman. Het is een spannende doorgang door de rotsen met stalagtieten en door de rotsen heen kom je in een meer , iets afgescheiden van de zee. Prachtig om te zien. Dan door zeilen met Jan aan het roer naar het strandje waar we willen ankeren, naast een gigantische hoge rots in het water.

Anne Mieke weet de prawn’s goed klaar te maken en Herman bakt ze allemaal op de BBQ (de Cob). Wegens de grote hoeveelheid moet Herman eindeloos bakken, maar hebben we de volgende dag ook nog een geweldige garnalen salade van Tetje! Superlekker! Die dag gaan we via ‘James Bond Island’ naar een mooie ankerplek waar ook weer een strandje is, waar we kunnen zwemmen. Met een biertje erbij in het water. We horen dat er een cycloon op komst is die zich vanuit de Philipijnen naar Thailand aan het verplaatsen is. Daar moeten we rekening mee gaan houden!

Het is dan de 31e en we varen naar Koh Phi Phi, Frank en Sandra zijn hier al geweest en we denken dat het leuk is om te zien, voor de anderen. Ook hebben we het Amerikaanse stel van de zeilboot ‘Il Sogno’ uitgenodigd voor een avondmaaltijd met oud- en nieuwparty aan boord van de Blue Roger. De oliebollenmix wordt tevoorschijn gehaald en Anne Mieke en Herman gaan aan de slag (aan het beslag); Het wordt een geweldige stapel oliebollen!

Op ‘Il Sogno’ zitten Craig en Karene uit de USA en zij maken een  mooi voorgerecht. Anne Mieke maakt een prachtig gehaktbrood (Meatloaf) met de aardappeltjes en salade. Vervolgens brengt Anne Mieke een spel in, waar we elkaar wat beter leren kennen. Om 12 uur wordt elkaar een happy nieuw jaar gewenst en gaat het vuurwerk van de kant af. Een bijzondere jaarwisseling in Koh Phi Phi. wat we de volgende dag ook met z’n allen bekijken en wat cadeautjes kopen. Ondertussen zijn we begonnen met ’s avonds het kaartspel ‘toepen’ te spelen. De één nog fanatieker dan de ander.

We vertrekken terug naar het eiland Phuket, liggen aan een mooi zandstrand; eten bij een Italiaan, en dan de volgende dag terug naar de marina in het noorden van Phuket om de storm, die wel al wat is afgezwakt, te doorstaan. We moeten een flink stuk naar het noorden en de wind neemt geleidelijk aan toe. Herman staat voor een deel aan het roer en terwijl de wind steeds harder wordt en steeds hoger aan de wind moet worden gevaren stuurt hij ons prachtig naar de marina. Het laatste stukje wordt in het donker gevaren, met Frank aan het roer, en op dat moment de motor aan. Helaas hebben 2 Thaise vissers bedacht in het donker een lang visnet neer te leggen, en plotseling doemt er een lijn met witte ballen op in het donker. Frank geeft nog een flinke achteruit aan de motor, maar dat weerhoudt ons niet van over de lijn heen te gaan. Die zit nu tussen de kiel en het roer. De vissers naderen snel met hun houten bootje en duiken het water in achter de boot om de lijn te verwijderen. Toegeschenen door onze lichten. Het gaat goed en ze zijn superblij met de 4 biertjes die ze van ons krijgen na afloop. Dan moeten we nog een klein stukje naar de marina in het stikdonker waar we willen ankeren. Sandra probeert te schijnen op de boten die voor anker liggen rond de marina en Frank zal beslissen waar het anker uit te leggen. Sandra ziet niet goed in het donker en Frank hoort niet goed, dat maakt dat de communicatie niet bepaald soepel verloopt en dat er een spanningsveld ontstaat, maar tenslotte liggen we goed voor anker.

Aangezien de storm de volgende dag over ons heen zal gaan, gaan we schuilen in de marina. In Nederland is duidelijk de storm ook op het nieuws want we krijgen talloze berichten dat de cycloon eraan komt en of we veilig zijn. We zijn goed voorbereid en hebben ook gezien dat de storm zoals die in het oosten van Zuid Oost Azië heeft huis gehouden dat dit anders zal zijn in het westen van Thailand, bovendien liggen we goed beschermd. We kijken allen regelmatig naar ‘Windy’, de app die de weer- en windvoorspellingen doet. Tetje is er ook een meester in geworden.

Tetje en Sandra gaan lunchen bij het restaurant van de marina en bestellen een ‘soft shell crab hamburger’ We dachten een lekker broodje krab te bestellen maar krijgen een broodje met hele krab op ons bord, de poten steken er aan beide kanten uit, …. dat is even slikken.

Die avond gaat het fors regenen, maar met de windsnelheden bij ons valt het erg mee, niet meer dan 25 knopen wind gezien. Frank vraagt nog een offerte aan een Thaise vakman voor reparatie van ons teakdek. We slapen goed en de volgende dag gaan Herman, Tetje, Jan en Anne Mieke al weer van boord, ieder met andere bestemming ten aanzien van vervolg van de reis.

We hebben het super leuk gehad met z’n zessen. En de ‘Blue Roger’ gaat zich nu voorbereiden op de volgende grote etappe. We gaan naar India, naar Cochin/Kochi! Nog een paar dagen boodschappen doen, uitklaren en kleine klusjes van bijvoorbeeld de radiozendapparatuur en de iridiumtelefoon. Op de 10e januari 2019 vertrekken we. Naar een nieuw land hier 1500 zeemijl vandaan.

Blue Roger Blogs

01-06-2019 - Aankomst
25-05-2019 - Stoomschip Blue Roger
12-05-2019 - Terug in Spanje en Portugal
29-04-2019 - Met grote snelheid door de Middellandse Zee
19-04-2019 - Blue Roger terug in de Middellandse Zee
04-04-2019 - Terug in de Rode Zee, naar Suez.
09-03-2019 - Rode Zee
21-02-2019 - Van India naar Djibouti
03-02-2019 - Oversteek naar India
30-01-2019 - Thailand, één van de vele ware verhalen.
22-01-2019 - Mooi Thailand
09-01-2019 - Thailand, blog volgt over enige tijd.
26-12-2018 - Het ware verhaal op Langkawi.
22-12-2018 - Langkawi met Floor, Evelien, Martijn en Bowie.
14-12-2018 - Singapore en Maleisië
27-11-2018 - Eind van de Indonesië rally.
06-11-2018 - Het verhaal aan boord van Jan Willem en Marleen.
30-10-2018 - Belitung & Bangka
21-10-2018 - De orang-oetan
15-10-2018 - Bali en Bawean
12-10-2018 - Een droomreis. (Het ware verhaal van Ariëtte)
21-09-2018 - Flores, Sumbawa en Lombok
29-08-2018 - Het eiland Buton, Celebes.
21-08-2018 - Tifu op het eiland Buru
16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesië
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australië !
17-10-2017 - Nieuw Caledonië
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.