Menu

Verslagen


Op naar T.I.(Thursday Island)

19-07-2018

Na Cooktown in de morgen, gaan we op weg naar het noordelijke punt van Australië , Cape York. We gaan eerst 40 mijl  naar Lizard Island en komen daar vlak voor donker aan. Dit is de plek waar Lieutenant Cook, na de reparatie van zijn schip ‘de Endeaver’ op de hoge berg klom om over het hele rif te kijken, om een passage te vinden voor zijn schip. De wandeling die hij maakte naar de top, lopen Frank en Sandra ook de volgende dag. De klim van Lizard eiland is 400 meter hoog langs een af en toe steile berg, en het uitzicht boven is adembenemend en fantastisch. Je ziet de riffen om het eiland en kijkt uit over het hele Great Barrier Rif. Ondanks tegenwoordige verrekijker kunnen we de passage van Cook niet ontwaren. Trouwens wat als Cook eens wist dat wij gewoon in bed liggend onze route op de Iphone kunnen volgen?  

   

We zijn hier niet alleen, er zijn meer zeilboten, en we komen ook tijdens de wandeling onze Engelse vrienden van de ‘Henrietta’ tegen  en een Amerikaans jong stel van de catamaran ‘Starry Horizons’ . We kunnen boven op de berg opeens weer even internet ontvangen en zien dat Evelien, dochter van Frank, geslaagd is en haar studie heeft afgerond. Snel kunnen we nog net contact hebben met de rest van de wereld!

We dalen later weer af en besluiten ons dinghy te plakken, want helaas loopt die weer erg snel leeg. We nemen de dinghy naar het strand en plakken het gat, dan ook zwemmen in de kristalheldere baai. We gaan nog kort langs bij ‘Henrietta’. 

We vertrekken de dag daarna heel vroeg om naar Bathurst Bay te gaan, we weten dat het hard gaat waaien de dag daarop. We hebben een prachtige voorspoedige zeiltocht. Bij het ronden van de Cape begint de wind opeens flink toe te nemen, tot wel 30 knopen en nadat we met ons bootje voor anker liggen in slechts 5 meter water begint de wind te klimmen tot wel 42 knopen (9 Beaufort). En dat 24 uur lang. Het huilt en giert om ons heen. We stoppen alles weg wat stuk kan gaan. Na 2 nachten is het weer helemaal mooi en trekken we verder naar Flinders eiland, slechts 12 mijl verder, maar heerlijk dat het weer rustig is.

Vervolgens door naar Morris eiland, een klein eiland met een groot rif erom heen. Het is rustig weer en Frank besluit dat we de spinaker maar weer eens uit moeten laten. Dit lukt prachtig. Er is zo weinig wind dat de snelheidsmeter plots ermee stopt en wanneer we die weer aan de praat proberen te krijgen laat ook de diepte meter geen diepte meer zien. Oef, dat is vervelend, in de Coral Sea zeilen en de diepte niet kunnen zien. Weliswaar zijn de routes op de charts goed aangegeven, maar betonning is er nauwelijks.  We leggen ’s avonds aan bij Morris Island, we vragen een bekende boot ‘Volo’ over de marifoon hoeveel water zij onder de kiel hebben en gaan zelf met een ouderwets loodlijn aan de slag om de diepte te meten.  Het lukt, Sandra moet hiermee nog oefenen. de avond wordt besteed aan het uitzoeken, wat er nu mis is, de 2 instrumenten, de bedrading of toch de processor. Helaas moeten we besluiten, na nieuwe bedrading aanleggen, dat het laatste het geval is, en dat Frank die niet zomaar kan repareren.

Daarna hebben we de volgende dag een prachtige tocht naar Portland Roads. Terwijl Sandra probeert te loden bij het ankeren, schrikt zij zich opeens wezenloos van 3 grote bruine haaien die onder de boot door zwemmen. Ze zijn zeker 3 tot 4 meter groot. Ze zijn waanzinnig, kijken nieuwsgierig rond het anker, maar maken eigenlijk geen agressieve indruk. Aangezien we in Portland Roads hopen internet te hebben op de wal gaan we toch met de dinghy naar de kant, we willen nog wat dingen regelen. Sandra denkt maar even niet aan de haaien en stapte ook in de dinghy en we gaan in de baai aan land. Het is een uitgestorven dorpje. De visser die ook net uit z’n bootje stapt vragen we naar de haaien “Yes that are Toni sharks, they have no teeth, they go around the boats for food.” Frank doet nog een duit in het zakje “They are vegetarian?”Als we weer internet hebben zullen we het opzoeken.

Het plaatselijke café is alleen open van 10 am tot 2 pm. Dus daar vinden we geen internet. Verder is het plaatsje uitgestorven, we zien geen mensen van het dorp zelf, wel komen er vanaf de weg 3 auto’s met Australische bezoekers aan het dorpje, die de mooie zonsondergang komen bekijken. We spreken ze aan of er ergens internet te vinden is, maar het gaat al snel over de boot die daar ligt in hun zonsondergang, en hoe ‘ geweldig’ dat die helemaal uit Nederland komt en dat ze de 2 mensen van de boot ook  kunnen spreken. De Blue Roger staat op al hun zonsondergang foto’s!

Terwijl we met de dinghy terug gaan naar Blue Roger, zien we dat het zeilschip dat we vandaag gepasseerd zijn ook in de baai is aangekomen. we gaan even bij hen langs om aan te geven dat we mooie foto’s van hun schip hebben gemaakt en dat we die kunnen opsturen. Terwijl we zitten te praten , beginnen ze plotseling te wijzen naar de drie haaien die ze in het water zien, “Come on board!” Wij zeggen geruststellend dat het Toni sharks zijn en geheel niet gevaarlijk, hebben wij begrepen. Het zijn leuke jonge mensen, rond de dertig, een Spanjaard en een Francaise die ook mee gaan met de rally naar Indonesië.

We vertrekken de dag daarna om een nacht door te varen zodat we dan rechtstreeks naar Thursday Island, of eigenlijk naar de ankerplek op Horn Island, gaan. Het is een stevig windje en we gaan regelmatig 8 knopen. We blijven in de shipping lanes, vanwege alle koraalriffen die hier zijn en dat kan je ook prachtig zien zeilend.

“s Nachts blijft ook de wind gaan, dus we komen ’s morgens heel vroeg aan. Op dat moment is het ook laag water, en aangezien we een ‘bar’ over moeten (een ondiepe ingang naar de ankerplek) moeten we flink op de rem. We hebben geen dieptemeter en zo moeten we afwachten, de zeilen gaan eraf en we dobberen richting Thursday Island. Wanneer we een uurtje na laag water zijn, zien we een professioneel schip de bar over gaan, en komt een ons bekend zeilschip ‘ Volo’ naderbij. We vragen over de marifoon of we ze kunnen volgen over de ‘bar’ en dat gaat prima.

We ankeren bij Horn Island, terwijl de baai vol ligt met schepen die naar Indonesië gaan. Overal wappert het geel-grijze vlaggetje. Het schept een band, wat heel leuk is. Wij gaan direct bellen met Chandlery Shops (bootwinkels) op Thursday Island, maar die zijn er maar zeer beperkt en met weinig spullen. We gaan met ons dinghy naar de overkant en gaan naar Greg, die wel een handheld dieptemeter van Garmin aan ons kan verkopen en dat doen we dan ook. Deze kan aan de achterkant van de boot worden vast gemaakt, zodat we toch een dieptemeter hebben. Maandag zullen we dan proberen ons eigen merk te kopen bij een internet winkel (eerst bellen of ze het in voorraad hebben) en laten versturen naar Thursday Island. Ondertussen leren we de mensen uit de groep een beetje kennen. De Denen uit Kopenhagen ‘Alexandra” met een vergelijkbaar schip als wij hebben (een Samoa 47), de Engelsen met hun Oyster ‘Raya’  van 17 meter. De Engelsman met zijn  2 vrouwen op de ‘Henrietta’ en Carlos en Linda van ‘Mirniy Okean’. Op zondag wordt er een eerste gezamenlijke borrel georganiseerd. In de loop van de week zal iedereen vertrekken naar de Molukken.

Sandra is maandagochtend bezig met bellen naar alle Internet winkels in Australië voor een nieuwe ‘standalone’ B &G dieptemeter, als Frank nog eens gaat bekijken hoe alle draden verbonden zijn met  de processor. Hij maakt de verschillende componenten los en weer vast, verwijdert de snelheidsmeter, hangt de reserve dieptemeter in het water…. en opeens zien we de dieptemeters!  Conclusie is na veel onderzoek dat de snelheidsmeter kortsluiting maakt en daardoor de dieptemeter niet werkt. Bij afkoppelen van de snelheidsmeter van het hele systeem, doet de diepte meter het nu wel. We zijn helemaal gelukkig!!

De dagen daarna besteden we aan rondkijken op Thursday Island en inkopen doen. Op zoek naar de krokodillen, die we nog steeds niet gezien hebben. Ook gaan we langs bij Carlos en Linda ‘Mirniy Okean”. hierbij hun you tube filmpje, absoluut reden om ze te volgen!

https://youtu.be/w6d4_Gzjpd8

We tanken diesel, bijna niet te doen, langs de werf die niet voor jachten bedoeld is. We bezoeken het museum van de Torres street (helaas geen aanrader, gaat vooral over de Australische veteranen van de tweede wereldoorlog .)

Terwijl wij nog rustig aan het wachten zijn, omdat we een late afspraak hadden gemaakt met de douane wegens het verwachtten postpakket  met dieptemeter, vertrekken geleidelijk aan alle jachten om ons heen richting Indonesië. Frank wordt helemaal onrustig, en wil ook weg. Op donderdag uitklaren bij de Customs, en dan snel achter de meute aan.

GOODBYE AUSTRALIA  !!!

Foto bij H(o)orn Island, Jong geleerd, oud gedaan

   

 



Blue Roger Blogs

01-06-2019 - Aankomst
25-05-2019 - Stoomschip Blue Roger
12-05-2019 - Terug in Spanje en Portugal
29-04-2019 - Met grote snelheid door de Middellandse Zee
19-04-2019 - Blue Roger terug in de Middellandse Zee
04-04-2019 - Terug in de Rode Zee, naar Suez.
09-03-2019 - Rode Zee
21-02-2019 - Van India naar Djibouti
03-02-2019 - Oversteek naar India
30-01-2019 - Thailand, één van de vele ware verhalen.
22-01-2019 - Mooi Thailand
09-01-2019 - Thailand, blog volgt over enige tijd.
26-12-2018 - Het ware verhaal op Langkawi.
22-12-2018 - Langkawi met Floor, Evelien, Martijn en Bowie.
14-12-2018 - Singapore en Maleisië
27-11-2018 - Eind van de Indonesië rally.
06-11-2018 - Het verhaal aan boord van Jan Willem en Marleen.
30-10-2018 - Belitung & Bangka
21-10-2018 - De orang-oetan
15-10-2018 - Bali en Bawean
12-10-2018 - Een droomreis. (Het ware verhaal van Ariëtte)
21-09-2018 - Flores, Sumbawa en Lombok
29-08-2018 - Het eiland Buton, Celebes.
21-08-2018 - Tifu op het eiland Buru
16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesië
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australië !
17-10-2017 - Nieuw Caledonië
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis


Onze positie