24-04-2017
foto's volgen nog....
Van Curacao naar Cartagena (12-22 april)
Op 12 april zijn we terug gevlogen naar Curacao. We hadden een goede vlucht en hebben weer veel kunnen meenemen in het vliegtuig. De hydrocharger, die was nagekeken door de fabriek, was mee terug. en een nieuwe kookplaat voor het fornuis. tevens heel veel drop.
Alles wat nieuw is moet worden ingevoerd (36% invoerbelasting), we hadden een kookplaat bij ons die weliswaar nieuw onderdeel is van het oude fornuis, maar we waren toch niet zeker of we die moesten invoeren. Toen de douane in Curacao ons aanhield om te vragen wat er in onze tas zat, liet Frank haar met een vriendelijke glimlach onze al gebruikte hydrocharger zien. We hadden die volgens haar ook met een formulier moeten uitvoeren. Want ze kon niet zien of deze gebruikt was. Frank knikte dat hij dat volgende keer zou doen en we mochten door.
Patty en Rainer kwamen koffie drinken de volgende ochtend en vertelden ons dat we voor het weekend van Pasen waren en dan wordt er dagen niet gewerkt (vrijdag-maandag). Dus op donderdag moesten we plots beslissen dat de boot het water in moest die dag, anders konden we tot dinsdag niet weg. En we moesten de roostertjes van de boegschroef nog schoonmaken en in de antifouling zetten en vastmaken. Ook het roer van de windpilot moest nog in de antifouling. Dat lukte bijna allemaal.
De boot ging het water weer in, diezelfde middag nog. De dagen daarna zijn we vooral bezig geweest met het installeren van de nieuwe radar in de mast. Frank is de mast in gegaan, voor het eerst van z’n leven, want hij had altijd Michiel en Maarten om dat te doen. Sandra kon wel in de mast, tot de radar komen, maar niet de aansluitingen omzetten en de radar zelf vastzetten. Dus Frank op z’n 70e (!) voor het eerst de mast in. Het ging geweldig goed, en in etappes hebben we de radar helemaal goed gekregen. Alle onderdelen van de oude Simrad zijn afgevoerd.
Verder was de waslijst:
De nieuwe kookplaat installeren.
Koken op de omvormers zetten (zodat niet altijd de generator aan hoeft)
Nieuwe 220-elektriciteit punten maken in de cockpit.
Pompje van één van de ijskasten repareren.
Nieuwe GPS installeren in de cockpit en deze verbinden met onze marifoon.
De hydrocharger (sleepgenerator) weer installeren
De windpilot weer installeren.
Al met al zijn we toch nog wat dagen bezig geweest met klussen.
Naast ons in Curacao Marina lagen Hans en Marion met hun Los Gorriones. Een Duits stel die al 10 jaar rond vaart, eerst in de middellandse zee en nu in de Carieb. Zij zijn beiden anesthesisten in Duitsland, maar al tien jaar met pensioen. Ze waren met pensioen gegaan op de leeftijd die Sandra nu is (!) Zij waren hun boot aan het klaar maken voor stalling, zodat ze een half jaar naar Duitsland terug kunnen. Ze hebben ons veel geholpen met halen en brengen in de auto naar de winkels en het in- en uitklaren.We hebben een keer met ze een drankje gedaan aan boord. Gezellig stel, communicatie in het engels.(komt door Sandra)
Met Patty en Rainer zijn we een avond naar een jazz piano concert geweest, een concert voor het goede doel : Autisme.. De pianist was Matt Savage (24 jaar en autistisch) die de sterren van de hemel speelde. Daar kwamen we Juan Martina en zijn vrouw en dochter en schoonzoon tegen, heel gezellig!
Op dinsdag zijn we uit de Marina Curaçao vertrokken met eerst nog een borrel op maandag avond bij ons aan boord ten afscheid, met Patty en Rainer en Hans en Marion.
De volgende dag naar het Spaanse water gegaan omdat we voor het weer (harde wind) toch onze reis weer wat uitstelden, en daarna zelfs nog een dag. Vooral vanwege voorspelde harde wind langs de kust van Venezuela.
Op 20 april zijn we ’s morgen vroeg vertrokken naar Cartagena . De eerste dag ging prima . s Avonds langs Aruba gevaren en de oversteek langs Venezuela naar Colombia. We zijn erg gewaarschuwd van verschillende kanten dat bij Baranquilla er een grote riviermonding is waar veel boomstammen en afval uitkomt, je moet daar echt met licht langs gaan om te bekijken of je niet op een boomstam terecht komt. De volgende dag berekenen dat we net in het donker bij Baranquilla zullen zijn. Je kan vlak langs de riviermond, dan ben je snel door alle drab heen, of een grote omweg maken, waarbij de kans op het raken van een boomstam minder wordt. We besluiten de rem erop te zetten, zodat we in de ochtend bij Baranquilla zullen zijn. Dus al het zeil wordt ingerold, en eerst met een klein zeiltje, en daarna geheel zonder zeil lopen, voor top en takel, varen we met een gangetje van 2 a 3 knopen naar Baranquilla, ook zo de nacht door. Wel lekker rustig. De volgende ochtend is helaas de wind helemaal weg, we gaan op de motor door het gebied heen, waar we wel afval en takken zien drijven. 1 boomstam gezien!.Daarna blijft het krap of we Cartagena voor zonsondergang halen met weinig wind, dus we zetten de zeilen vol op en de motor erbij. We halen net voor donker de ankerplaats van voor Club Nautico in Cartagena.
We zijn heel benieuwd naar de stad.
01-06-2019 - Aankomst
25-05-2019 - Stoomschip Blue Roger
12-05-2019 - Terug in Spanje en Portugal
29-04-2019 - Met grote snelheid door de Middellandse Zee
19-04-2019 - Blue Roger terug in de Middellandse Zee
04-04-2019 - Terug in de Rode Zee, naar Suez.
09-03-2019 - Rode Zee
21-02-2019 - Van India naar Djibouti
03-02-2019 - Oversteek naar India
30-01-2019 - Thailand, één van de vele ware verhalen.
22-01-2019 - Mooi Thailand
09-01-2019 - Thailand, blog volgt over enige tijd.
26-12-2018 - Het ware verhaal op Langkawi.
22-12-2018 - Langkawi met Floor, Evelien, Martijn en Bowie.
14-12-2018 - Singapore en Maleisië
27-11-2018 - Eind van de Indonesië rally.
06-11-2018 - Het verhaal aan boord van Jan Willem en Marleen.
30-10-2018 - Belitung & Bangka
21-10-2018 - De orang-oetan
15-10-2018 - Bali en Bawean
12-10-2018 - Een droomreis. (Het ware verhaal van Ariëtte)
21-09-2018 - Flores, Sumbawa en Lombok
29-08-2018 - Het eiland Buton, Celebes.
21-08-2018 - Tifu op het eiland Buru
16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesië
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australië !
17-10-2017 - Nieuw Caledonië
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis