Menu

Verslagen


Van India naar Djibouti

21-02-2019

Vertrek op 4 februari vanuit Cochin. Het uitklaren gaat niet eenvoudig. Bij de Port Control, is iemand afwezig die papieren moet afgeven, en dat kan door niemand anders gedaan worden. Met 3 zeilboten zijn we aan het wachten, we worden van het kastje naar de muur gestuurd en iedereen wordt wat onrustig. Het duurt bijna 2 uur voordat er iemand gevonden wordt die na lang aandringen van één van de bazen, toch wat gaat doen voor ons. Daarna de Customs , wat verrassend snel gaat, en Immigratie, wat ook snel gaat. Met de tuktuk van Nazar in grote spoed, via de drankhandel voor nog wat biertjes inslaan, naar de marina terug. Bij het hotel om de haven te betalen duurt dan ook nog lang. We zijn na 14 uur klaar, wat eigenlijk  de grens was om nog met voldoende water onder de kiel te kunnen vertrekken uit de marina. Het lukt…Frank stuurt ons over net genoeg water zodat we naar buiten kunnen. We gaan richting Golf van Aden. Eerst even wind tegen, maar vervolgens kunnen we met halve wind goed zeilen. We krijgen zelfs een paar dagen veel wind. 

Vervelend is dat Franks plek op zijn arm, geleidelijk een abces wordt, we starten na de eerste kuur met een tweede andere kuur antibiotica, meer gericht op huidbacteriën. Na spontaan ontlasten van het abces en schoonspoelen op medisch advies van onze vriend Jan Willem gaat het dan geleidelijk aan toch goed. 

Helaas blijkt dat onze watermaker het niet goed doet, we hebben meer dan genoeg water bij ons, maar toch belangrijk om water te kunnen maken. Frank weet eerst het te repareren, maar enkele dagen later valt de pomp geheel uit. De pomphead moeten we vervangen, waarschijnlijk onderdelen meenemen van huis als we daar zijn, en nu een beetje zuinig doen.

Op 13 februari ziet Sandra ’s morgens opeens een heel groot schip naderen, duidelijk een marine schip. Ze komen met enorme vaart aan en dan langszij. “Blue Roger..Blue Roger…This is British warship…British warship…what is your last port and what is your next port of call?”  “Do you need any assistance?” De mariniers staan op het dek naar ons te zwaaien, ze vinden het wel mooi een zeiljacht in deze wateren.

’s Middags op 13 februari ontvangen we groot nieuws, op 12 februari is Mia Lianna Mulder geboren, dochter van Maarten en Annemieke. We vinden het zo fijn om te horen dat alles goed is, we kunnen niet wachten om die kant op te gaan, naar huis te vliegen om haar en vader en moeder te bewonderen. Toch zal dat nog even duren, want we kunnen de boot pas achter laten in Port Ghalib, in Egypte.

En de wind valt weg! Al voor we bij de Golf van Aden zijn, wordt de wind steeds minder, we motoren en zeilen afwisselend. 

Op de 14e zeilen we de “Corridor” in. Dit is de grote beveiligde scheepsroute binnen de Golf van Aden met alle vrachtvervoer, waar  geadviseerd wordt aan zeiljachten in de middenberm van deze ‘snelweg voor schepen’ te varen. Vanaf hier is de piraterij nog meer, maar ook de marineschepen die het gebied bewaken is hier veel uitgebreider en het voelt dan ook veiliger. Vrijwel direct zien we een vliegtuig overscheren en worden we op de marifoon aangeroepen “Unidentified sailing yacht…. Unidentified sailing yacht… This is Japanese naval aircraft…. Japanese naval aircraft”  “If you see any suspicious actions, beware of piracy and call warship on ONE SIX (marifoonkanaal 16)”.

Als we voor de wind varen met 4-5 knopen wind, besluit Frank de spinnaker erop te zetten. Het kost even moeite, maar als die dan staat, gaat het prachtig! Zo mooi dat we besluiten het zeil er niet af te halen voor de nacht maar door te gaan. We zeilen soms 5 tot 6 knopen met de spinnaker.  We laten het zeil maar liefst 2 dagen erop staan, 60 uur, voor ons iets nieuws, varen in de nacht met de spinnaker.

Dan wordt het echt 0 knopen wind, een totaal vlakke zee, en moeten we toch weer motoren. We zitten te rekenen hoeveel diesel we nog hebben en als de wind niet beter wordt hoever we met deze diesel kunnen komen. We denken door te gaan tot Eritrea of Sudan. 

Wanneer we toch het grootzeil willen bijzetten, lijkt dat helemaal vast te zitten in de mast, bij het indraaien ’s nachts is er een vlaggenlijn mee gegaan , die van de top van de mast naar het dek loopt. Er zit niets anders op dan dat Sandra de mast in moet om de boel los te knippen. Op volle zee, rustig 5 knopen motorend, wordt Sandra met schaar door Frank de mast in gehezen. Eerst denken we nog dat we het wel voor elkaar kunnen krijgen ter hoogte van de eerste zaling, maar het lijntje zit tot helemaal bijna bij de top, tot de tweede zaling wordt Sandra gehezen (zo’n 18 meter boven het water) en ze knipt op verschillende hoogtes de lijn door en trekt het touwtje eruit….Gelukt Het zeil kan weer uit- en in gerold worden.

Als we dan vlak voor de straat  naar de Rode Zee zijn, 30 mijl, krijgen we opeens de noordenwind recht op onze neus/boeg. Het zou volgens de weersverwachting 10 knopen zijn, maar dit is 25 tot 30 knopen en hele hoge golven, met stroom tegen.  Met de motor aan zeilend gaan we slechts 1,8 knoop vooruit, en dan ook nog uiterst oncomfortabel. Dat kan niet, we zijn 60 mijl van Djibouti en besluiten onze koers te veranderen en halve wind naar Djibouti te gaan, dan kunnen we ook even diesel bijtanken en vers eten halen. Op 19 februari komen we om ongeveer 13 uur plaatselijke tijd aan in de haven, en gaan daar liggen tussen 4 andere zeilboten. Vrijwel direct komt de ‘Border control’ langszij en vraagt of ze boot mogen inspecteren. “Do you have any weapens?” “No we have no weapens” … “Where is your gun?” “ We have no gun”… ‘Show me this and that “…. “If you have no gun, how do you protect yourself?” …” We come back and check your boat again for guns”.

Dat is duidelijk, die komen om te bekijken of we vuurwapens hebben. Naar onze boot komt dan een man, “Moustique” die we hadden gebeld als agent. Hij begeleid ons naar de andere instanties. Vervolgens moeten we naar de Port Control, een heel klein en vies kantoortje waar we worden ingeschreven en naar de Immigratie, voor 2 visa (60 dollar) en shore passes. Ze staan met z’n allen een groen goedje te kauwen, het schuim staat op hun tanden, en hun tanden worden er erg bruin van. De plantjes zijn een soort coca bladeren denken we. Dan wordt door Moustique uitgelegd dat we de baas een tip moeten geven… Dus braaf geven we een extra 10 dollar aan deze man. We zijn moe, eerst bespreken we met Moustique de prijzen van diesel en de was laten doen en zijn tarief, vervolgens gaan we terug naar de boot om te gaan eten en slapen.

De dag daarna komt Moustique terug, met andere prijzen, die iets gunstiger zijn voor ons. We besluiten dan maar met hem in zee te gaan en de boot wordt helemaal weer gevuld met diesel, met behulp van de jerrycans die we in India hadden gekocht. We gaan naar een enorme franse supermarkt, beveiligd met mannen met Kalashnikov. We laten een wasje doen, voor veel te veel geld, en die komt nat terug en ruikt niet bepaald fris, maar ja… 

Naast ons ligt een Oostenrijkse catamaran, en de zeiler uit Bischoffshoven  komt ons om 17 uur spontaan opzoeken. “Come on board” Deze Herbert zeilt, nu alleen, al sinds 2002 over de wereld met een 36 ft catamaran, met één buitenboordmotor in het midden. Erg gezellige man en hij vraagt of we mee gaan naar een lokaal restaurantje aan de kant. Daar gaan we eten en hoewel we dit nooit hadden aangedurfd qua viezigheid, als hij geen goede ervaring had gehad, eten we daar heerlijke garnalen met stokbrood (ongetwijfeld de franse invloed in Djiboeti).

   

We vertrekken 22 februari naar het noorden, naar de Rode Zee, we hopen rechtstreeks naar Port Ghalib in Egypte  te kunnen gaan.

 

 



Blue Roger Blogs

12-05-2019 - Terug in Spanje en Portugal
29-04-2019 - Met grote snelheid door de Middellandse Zee
19-04-2019 - Blue Roger terug in de Middellandse Zee
04-04-2019 - Terug in de Rode Zee, naar Suez.
09-03-2019 - Rode Zee
21-02-2019 - Van India naar Djibouti
03-02-2019 - Oversteek naar India
30-01-2019 - Thailand, één van de vele ware verhalen.
22-01-2019 - Mooi Thailand
09-01-2019 - Thailand, blog volgt over enige tijd.
26-12-2018 - Het ware verhaal op Langkawi.
22-12-2018 - Langkawi met Floor, Evelien, Martijn en Bowie.
14-12-2018 - Singapore en Maleisië
27-11-2018 - Eind van de Indonesië rally.
06-11-2018 - Het verhaal aan boord van Jan Willem en Marleen.
30-10-2018 - Belitung & Bangka
21-10-2018 - De orang-oetan
15-10-2018 - Bali en Bawean
12-10-2018 - Een droomreis. (Het ware verhaal van Ariëtte)
21-09-2018 - Flores, Sumbawa en Lombok
29-08-2018 - Het eiland Buton, Celebes.
21-08-2018 - Tifu op het eiland Buru
16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesië
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australië !
17-10-2017 - Nieuw Caledonië
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis


Onze positie