23-06-2017
De oversteek van Panama naar de Markiezen (23 mei- 20 juni)
Nadat we door het Panamakanaal zijn gegaan, liggen we nog een aantal dagen bij de ankerplaats van La Playita en Flamenco. We hebben groot ingekocht in de supermarkten in Panama City en dat alles met de dinghy overgebracht naar de Blue Roger.
We gaan ook naar het Eco Diversity Museum in Balboa, het museum is ontworpen door de beroemde architect Gehry. Het gaat over de ontwikkeling van de dieren op deze wereld, en de ontwikkeling van de mensen in Panama.
Op 20 mei komen de Noorse familie, die ook kort naast ons lagen in Shelter Bay weer in La Playita naast ons liggen. Axel, Merete en hun 3 zoontjes. De dagen daarna hebben we 2x een gezamenlijke borrel aan boord en wisselen we de verhalen en films uit. Erg gezellig, zij vertrekken binnenkort naar Galapagos en willen hun boot voor het orkaan seizoen in Tuamotu achterlaten. Wij gaan dus veel harder west dan zij in de toekomst. Dus de kans is niet zo groot dat we elkaar verder op de Pacific weer treffen.
Tijdens 1 van de borrels bij ons aan boord zien we plotseling een groot insect over het tentdoek lopen… is het een kakkerlak of een sprinkhaan, het is al weg gekropen en niet meer te vinden. Eén van de grootste ergernissen aan boord, kan kakkerlakken zijn. We zijn er niet gerust op, alles wordt uitgeslagen en schoon gemaakt, het ‘beest’ wordt niet meer gevonden.
Dag 1-10
Dinsdag 23 mei vertrekken we vanuit Panama. We motoren rustig naar het zuiden. Kort hebben we wat wind maar die verdwijnt die avond. De volgende dagen hebben we harde zuidwesten wind, en veel regen. We kruisen richting het zuiden. Grote golven over het dek, en binnen wordt het nat en zout. Dieptepunt is als bij overstag gaan we een brandlucht ruiken en dit blijkt te komen omdat er water langs één van de ruitjes binnen is komen te staan en bij het overstag gaan kletst dit over de grote Victron omvormer, die meteen kortsluiting geeft. Helaas, wat een slecht begin van de reis, we hebben gelukkig nog de tweede omvormer. Frank had het gewenste vermogen verdeeld over twee omvormers, in de gedachte dat je dan altijd nog een reserve hebt.
Ook veel onweer met bliksem in de lucht, en als dat dichtbij komt, is Sandra echt niet blij. We zitten met ons bootje in een soort wastobbe van golven en de wind is wisselend en hard en koud. De zeilpakken, waarvan we dachten dat we die op de Pacific nooit nodig zouden hebben gaan aan. We zijn zelfs een einde van de nacht gaan “ bij liggen”. Dit is fok bak en roer aan lij en zonder grootzeil je de boot zodanig neerlegt dat je blijft dobberen op één plek. Wij zijn op bed gaan liggen onder de bliksemhemel met alle elektronica in de magnetron: de beschermende kooi van Faraday in de boot als kooi van Faraday.
De volgende dag konden we gelukkig wat meer opschieten, maar richting zuidoost, dus we moesten bekijken wanneer we overstag zouden gaan voor de slag naar Galapagos. Dat kon uiteindelijk in de nacht van 26 op 27 mei. We houden een forse stroom tegen van ruim 2 knopen. Bij een nachtelijke wacht tilt Sandra een zitkussen op, omdat die is nat geworden, en daaronder kruipt plotseling een krekel! Ze zet het krekeltje in een potje, maar dan toch overboord. Dat was dus de eerdere kakkerlak, nu gevonden!
Op 28 mei ’s morgens om 7 uur, het is net licht, doet opeens het stuurwiel helemaal niets meer, en daarmee ook de autopilot…. Wat is dit. Eerst de hydrauliek olie bijgevuld, maar dat maakte niets uit. We dobberen over de oceaan. Dolfijnen zwemmen rond de boot, ze lijken nieuwsgierig. Frank gaat het achteronder in en ziet dan dat de stuurcilinder los is gekomen van het juk van het roer. Gelukkig is Frank handig en technisch, in enkele uren heeft hij het gerepareerd. Dan kunnen we weer door, en we blijven naar zuidwest gaan. Ook nu de regen is opgehouden blijft het bewolkt en fris.
Op 30 mei passeren we om 16.40 uur de Evenaar. We hebben Neptunus op bezoek en we drinken een glas op de binnenkomst van het Zuidelijk Halfrond.
Het lijkt wel of precies na de Equator het mooie weer begint. De lucht wordt blauw. Wat we nooit hebben geweten is dat het op de oost Pacific veel minder warm is dan op de Atlantische oceaan, ter hoogte van de Evenaar. We wisten dat het water op de Stille Oceaan minder warm is dan het water van de Atlantische Oceaan, maar dat dit ook invloed heeft op het dagelijkse weer wisten we eigenlijk niet. Op de Atlantische Oceaan en in de Carieb zaten we te puffen en te transpireren van de warmte. Vooral veel vocht drinken. Nu hebben we het overdag gewoon behaaglijk en ’s nachts fris, de broek en jas gaan ’s nachts tijdens de wacht aan.
Op 1 juni gaat de boom erin voor de genua, we gaan steeds meer ruime wind varen. Op 2 juni ’s avonds valt plotseling de boom naar beneden. Het blijkt dat de topping lift is gebroken ter hoogte van waar de lijn de mast uitkomt. Onduidelijk waarom dit nu gebeurd. Waarschijnlijk was de lijn al zwak op dat punt want daar komt de lijn al 25 jaar lang de mast uit. De topping lift is in ieder geval niet te repareren op zee. De spinakerval zal als toppinglift kunnen fungeren.
Dag 10-20
’s Nachts om 4.00 uur, tijdens de wacht van Sandra en net voor de wissel, komt er een grote boot zonder AIS op onze Blue Roger af. Op de radar ook slecht te zien. Frank wordt gewekt. Midden op zee in geen honderden mijlen boten… blijkt deze vlak voorlangs te willen. Sandra pakt de marifoon; “ Boat on port side of the Blue Roger” Antwoorden: “ Hola hola hola” “No Ingles” een hele boel spaanse woorden “no comprendo” “ Barca de pesce” Ah dat is Sandra duidelijk… een vissersschip, met een lange sleep want er is een knipperlichtje honderden meters achter de boot. We maken een scherpe bocht naar bakboord zodat hij voorlangs kan. Toch wel handig dat we wacht lopen… Later ook nog een ander schip, gelukkig wel duidelijk zichtbaar op de AIS.
We hebben nu de passaat te pakken, de wind blijft zuid oost en draait geleidelijk aan meer naar het oosten. Het is niet zo stabiel als we eigenlijk verwacht hadden. Soms harde wind en hoge golven (25-28 knopen). Soms nauwelijks wind. De wind is eigenlijk nooit het probleem, de golven geven de deining en daarmee het gewiebel, en het klappen van de zeilen.
Eten koken doen we elke dag, met of zonder deining. Er gaat nog wel eens wat om, maar we zijn aardig handig daarin geworden. Slapen met het rollen naar beide zijden gaat ook wel, alhoewel Sandra soms er meer last van heeft. We turen dagelijks naar de verwachtte walvissen, maar we zien geen walvissen. Wel veel vogels, er gaat er zelfs één aan dek zitten.
Verder bestaat het leven overdag aan boord uit praten, eten maken, lezen, op de computer naar series en films kijken, wasjes doen, het afval scheiden en opslaan in plastic petflessen, genieten van de zonsondergangen.
Het vissen doen we niet meer, Frank geeft aan toch geen vis te willen eten, alleen heel misschien een tonijn… Tja, zo specifiek kan Sandra niet vissen. Sandra haalt ’s morgens de vliegende vissen en inktvissen van de nacht van het dek en gooit ze in zee.
7 juni is Sandra’s moeder jarig en 85 geworden, die bellen we met de satelliet telefoon, dat gaat goed.
’S Avonds zenden we met de radiozendapparatuur de locatie door voor de site. Meestal gaat dat goed, maar we begrijpen als we een mail krijgen van Pieter, dat het ook wel eens mis gaat op de site. Dan voert Sandra het niet helemaal goed in… Sandra maakt zich wel een beetje zorgen over het zenden, want boven de 10 MHz lukt het haar nooit om een station te bereiken, en juist voor de grote afstanden op de Pacific is dat wel belangrijk. Nog maar eens bekijken of we later daar advies over kunnen krijgen per mail. Maar voorlopig halen we de mail nog steeds binnen met de radiozender en we hebben een top mail op 9 juni! Floor en Martijn verwachten een baby! Frank wordt opa! We nemen er een biertje op, wat een geweldig nieuws!! Wat fijn voor ze!
Dag 20-28
Het wordt warmer en warmer richting het oosten, we hebben duidelijk een warmere golfstroom. Het weer is ook prima, af en toe een dag met wat meer wind, en ook een dag met nauwelijks wind.
Geleidelijk gaan we door de lengtegraden heen, steeds meer naar de 138-ste graad westerlengte. Ook al vinden we dat het bootje mooi loopt en we het gezellig hebben met z’n twee (we hebben dit keer geen zeilersnetje, waarmee je kan communiceren); we tellen de dagen af.
Officieel moet je inklaren op de markiezen op Hiva Oa, en we wilden dit ook doen, alhoewel gunstiger is om eerst aan te komen op het prachtige Fatu Hiva, gezien de ligging en windrichting. We besluiten toch maar de makkelijkste weg te gaan en naar Fatu Hiva te sturen, zodat we niet 45 mijl hoog aan de wind later terug moeten sturen. Dit ook dankzij een mail van Pieter en Monique, die dit in 2014 ook gedaan hebben. Heerlijk af en toe een achterwacht thuis die je dingen kan vragen!!
Op 18 juni blijkt ons tweede Hoop vaantje het begeven te hebben en heeft een duik genomen in de Pacific. Het eerste Hoop vaantje was reeds in de Golf van Biskaje ten onder gegaan, deze tweede had Sandra nog verstevigd en weer vast genaaid. We zullen “ De Hoop” inlichten over de kwaliteit.;-) Gelukkig hebben we er nog 1. We hopen dat deze de rest van de reis overleeft.
19 juni gaat de rem erop, we rekenen uit dat we in het donker op Fatu Hiva zullen landen, en dat willen we niet. De zeilen worden sterk gereeft. En we gaan enorm wiebelen, omdat die dag de wind ook van alle richtingen lijkt te komen. Op 20 juni: Land in zicht!! Terwijl de zon opkomt zien we het hoge Fatu Hiva.
In de ochtend gaan we rond de zuidpunt van het eiland en lopen de baai Hanavave binnen. We zien nog net een zeilbootje weg varen, we zijn het enige bootje in de baai. Sandra staat bij het anker en wanneer Frank roept, wordt op het knopje gedrukt, …er gebeurd niets… geen ratelende ankerketting die naar beneden gaat, ophalen kan wel… Er wordt gewisseld Frank gaat het anker handmatig laten zakken en Sandra staat achter het roer en probeert de boeg in de wind te houden, wat bij deze harde windstoten die tussen de bergen de baai in rollen, nog best een klus is. Gelukkig houdt het anker goed, ondanks de rotsachtige bodem. We gaan nu eerst aan de champagne! We hebben het volbracht!
Daarna gaat Frank een nieuwe knop installeren, zodat de ankerlier weer gewoon doet, zoals het moet. En Sandra pompt het bijbootje op.
We liggen in de Hanavave baai op het eiland. Het is een wonderschone groene baai, waarbij veel wind door de openingen tussen de heuvels doorkomt. De baai heette voor de Fransen oorspronkelijk Baie des Verges (pikkenbaai) dit wegens de gelijkenis van de rotsformaties. Later is dit door de missionarissen veranderd in Baie des Vierges (maagdenbaai).
01-06-2019 - Aankomst
25-05-2019 - Stoomschip Blue Roger
12-05-2019 - Terug in Spanje en Portugal
29-04-2019 - Met grote snelheid door de Middellandse Zee
19-04-2019 - Blue Roger terug in de Middellandse Zee
04-04-2019 - Terug in de Rode Zee, naar Suez.
09-03-2019 - Rode Zee
21-02-2019 - Van India naar Djibouti
03-02-2019 - Oversteek naar India
30-01-2019 - Thailand, één van de vele ware verhalen.
22-01-2019 - Mooi Thailand
09-01-2019 - Thailand, blog volgt over enige tijd.
26-12-2018 - Het ware verhaal op Langkawi.
22-12-2018 - Langkawi met Floor, Evelien, Martijn en Bowie.
14-12-2018 - Singapore en Maleisië
27-11-2018 - Eind van de Indonesië rally.
06-11-2018 - Het verhaal aan boord van Jan Willem en Marleen.
30-10-2018 - Belitung & Bangka
21-10-2018 - De orang-oetan
15-10-2018 - Bali en Bawean
12-10-2018 - Een droomreis. (Het ware verhaal van Ariëtte)
21-09-2018 - Flores, Sumbawa en Lombok
29-08-2018 - Het eiland Buton, Celebes.
21-08-2018 - Tifu op het eiland Buru
16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesië
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australië !
17-10-2017 - Nieuw Caledonië
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis