10-03-2017
Naar het zuiden
De eerste dagen weer terug in Le Marin, we herkennen de winkels waar we eerder zijn geweest voor onze boot. We kopen een paar nieuwe peddels voor ons dinghy, want die zijn beiden 3 dagen na elkaar gebroken. Een nieuwe goede lamp, en bekijken of we iets voor het fornuis kunnen vinden.
Belangrijk is of de radar gemaakt kan worden door Jacques (bij wie we de radar hebben achter gelaten). Hij blijkt er nog niet naar gekeken te hebben en we moeten één of twee dagen wachten.
We missen Michiel en Jitske, die hier bij ons waren, zoals op ‘happy hour’ bij de Mango Bay.
We besluiten een avond buiten bij St. Anne te gaan liggen, lig je iets meer buiten de baai, en is mooi. We gaan helemaal buiten liggen en zijn eigenlijk nog maar net voor anker als we een boot zien naderen, die vlak achter ons hek draait. Sandra ziet een Nederlandse vlag en een stem die roept : “ Is Frank aan boord?” Frank kijkt en ziet zijn collega, buurman orthodontist uit Hoorn, en tevens oud Aegir roeier Frank van Monsjou en zijn gezin aankomen op de Laumare…. “Hee!! Wat leuk!! we gaan een borrel drinken!”
Ze ankeren naast ons en wij gaan bij hen aan boord. Zo ontmoeten wij Frank, Roos en de kinderen Marie Helène en Laurens op hun Gulfstar 60 ft. Wat ontzettend leuk en toevallig! Frank en Frank blijken al jaren samen te praten over bootjes, die ze gaan kopen voor hun wereldreis en elke keer veranderen keuzes en momenten, en nu dan geheel plotseling, komen we elkaar gewoon tegen op Martinique met “ het zeilschip”.
Volgende dag gaan we de baai weer in, na even samen koffie, wij voor Jacques en de radar (nog niet klaar), en we eten ’s avonds heel leuk met een gezamenlijke maaltijd aan boord van de Laumare. Wat een hollandse gezelligheid.
Op advies van Frank en Roos, volgen we ze naar een heel mooi baaitje aan het eind, waar we met de 2 schepen liggen. Ook een prachtige dag en weer natuurlijk aan de koffie en aan de borrel, ervaringen en films uitwisselen.
Wij krijgen het slechte nieuws dat onze Simrad radar/plotter uit 2000, niet meer te maken is, dus we moeten op zoek naar een nieuwe radar (we gebruikten deze alleen als radar). We overwegen deze in Martinique te bestellen en dan te transporteren, maar dat blijkt niet zo eenvoudig. Dan moeten we bekijken hoe we een nieuwe radar in Curacao kunnen krijgen.
We nemen afscheid van de familie van Monsjou, met een zelf gemaakte appeltaart van Frank, wel iets beter dan Sandra’s laatste poging. We zullen ze blijven volgen op hun reizen.
We gaan nog een avond naar St Anne terug, om de carnavals optocht te bekijken.
Dan de oversteek naar Rodney Bay. Terug op St Lucia!
We hebben flink wat wind bij de oversteek. Het gaat prima en en we klaren in. Wanneer we in de plaatselijke ijstent zitten komt opeens “Askari” Carolyn naar ons toe : “ What! You are here without telling us?” “ So happy to see each other again”.
We gaan een biertje drinken samen met Carolyn en Andrew en vertellen onze belevenissen van de afgelopen weken aan elkaar.
Askari (we noemen elkaar hier bij de naam van het zeilschip) vertelt hun verhaal, zij hebben een gloednieuwe Oyster (zie verhaal oversteek Atlantische Oceaan) en liggen aan een mooring op het eiland Mustique. Je bent verplicht daar een mooring te nemen en mag niet aan je eigen anker. Het schijnt een prachtig privé eiland te zijn en je ligt achter het rif.
De dag dat er zoveel westenwind was (hier ongebruikelijk) is hun mooring gebroken bij 20 knopen rond de schemering en zijn zij op lager wal aan de grond/ het rif terecht gekomen. Ze hebben een noodsignaal uitgezonden waar niet veel reactie op kwam en later een “Mayday”. De mensen die hen hielpen om los te komen, waren met name de mensen van andere zeilschepen. Die hebben het anker uitgebracht, maar het lostrekken van het rif lukte pas, door het schip scheef te trekken met een lijn aan de top van de mast. Er bleek met name veel schade aan het roer. Zit je dan met je splinternieuwe schip!! Ze gaan naar Antiqua voor een nieuw roer en roerkoning.
We zijn al niet zo gerust op die moorings, nota bene had Andrew nog gedoken naar de mooring om hem te controleren. Toch is er schakel in de ketting gebroken.
“s Avonds nog een korte ontmoeting met Friedl en Kathy (op de Fenua) uit Oostenrijk, die ook gelijk met ons de Atlantische Oceaan zijn overgestoken.
Wij willen de volgende dag tanken en weg gaan, maar terwijl we op het schip zijn begint plotseling tijdens een grote regenbui de ankerlier te ratelen. Wat is er aan de hand?
Eerst denken we nog een vochtprobleem, maar het knopje van de ankerlier blijkt het te hebben begeven en we moeten het vervangen. Gelukkig hebben we een reserve. Helaas niet dezelfde maat, maar met wat aanpassingen, schuren en zagen van Frank past het goed en hebben we weer een goed draaiende ankerlier.
Een dagje later vertrekken we dan toch na het tax free tanken naar eerst de lunch in Marigot Bay, dan door naar het zuiden van St Lucia. We liggen weer tussen de Pitons voor een nacht. Aan de mooring…. harde windvlagen rond de berg…San ligt de hele nacht te waken in de cockpit of de mooring het niet begeeft.
In alle vroegte vertrekken we op weg naar St Vincent and the Grenadines. St Vincent is ons eerder ontraden omdat er best wat criminaliteit zou zijn, we zeilen daar dus langs en gaan voor anker in de baai bij het eiland Bequia.
Het is een mooie baai met veel schepen. We klaren de volgende ochtend in en wandelen langs de baai. Eten en drinken wat bij de gezellige Jack’s bar (aangeraden door Roos). We willen nu wel een keer die lobster eten, die overal gegeten wordt en besluiten bij één van de vele restaurants lobster te gaan eten. Eerst zeggen we nog dat de leeftijd in het restaurant wel erg hoog is, totdat opeens de tafels aan de kant gaan en er gedanst wordt! Frank en Sandra gaan ook de vloer op, Frank danst met de bazin van de tent, die hem wel 3x komt halen, en het wordt een bijzondere avond!
We vertrekken daarna naar de andere kant van het eiland naar “Friendship Bay” Het blijkt niet onze favoriete baai te worden. Er wordt al gewaarschuwd voor de nauwe ingang, maar dat is geen probleem. Er staat erg veel stroom “swell” in de baai dus we besluiten het hekanker erbij te plaatsen. Die gaat in het dinghy, waarbij de motor wat kuren vertoond als Sandra het anker wil weg brengen. Ze heeft de nieuw gekregen ankerbal van Michiel en Jitske aan het anker vast gemaakt.
We leggen het anker in het water, en de lijn wordt aangetrokken met de lier. De lijn knapt… Gelukkig van die ankerbal, anders waren we nu het hekanker kwijt. Daarna nog een keer en dan gaat het goed. Er is echter zoveel swell dat later die nacht het hekanker krabt en we weer dwars op de golven liggen.
Midden in de nacht willen we de lijn weer aantrekken, maar de grote hydraulische lier doet niets!
Maar even de ochtend afwachten. Dan begint de wet van Murphy, eerst valt er een lierhendel over boord, en vervolgens bij het demonteren van de grote lier valt één van de lagers overboord. Sandra gaat kijken over met snorkelen nog iets te redden is, maar het is te diep (ruim 6 meter) om op te duiken.
Frank kijkt naar het hydromotortje maar dat lijkt in orde. Samen wordt de hele lier gedemonteerd en zien we gelukkig waar de lier is vast gelopen. Er bestaat een deel wat een glij-lager heeft, en wat duidelijk in geen jaren vet heeft gezien. Voor de lager die in zee is gerold wordt een plastic tijdelijke vervanging gebruikt (deel van een kauwgomverpakking). Het hekanker wordt opgehaald en we gaan, op weg naar Canouan.
Daar gaan we liggen in een prachtig baaitje, ook met wat swell. We liggen daar met 3 andere schepen. Prachtige zonsondergang.
De weersvoorspellingen laten harde wind (gemiddeld 20-25 knopen) en veel regen zien. Toch besluiten we door te gaan naar de Tobago Cays. Een van de mooiste plekjes van de Carieb. Waar je in een baai ligt achter het rif, en een paar kleine onbewoonde palmboom eilandjes eromheen.
We komen aan en gaan om het eerste eilandje heen. Eerst denken we dat je hier verplicht aan de mooring moet, en proberen een mooring te pakken te krijgen. Dat lukt niet en als we onze pikhaak niet kwijt willen zijn, dan moeten we te water. Sandra springt in het water en haalt de pikhaak op en dan meteen ook de lijn aan de mooring (dinghy hangt nl hoog achter de boot).
We verplaatsen daarna nog en gaan uiteindelijk toch aan het veilige eigen anker, want dat mag.
Het is een prachtige plek, met hagelwit zand en azuurblauw water. Hier dan ook de bountyeilandjes! Helaas neemt de regen en wind toe (25-30 knopen= 6-7 Bft). Donkere luchten (die wel prachtige foto’s maken). We liggen maar op 4 meter water achter het rif, dus de deining/swell valt mee.
Dit is een overzicht
In de ochtend gaan we naar “turtle island", om te kijken,wandelen en te snorkelen. Veel harde wind, maar een prachtig gezicht. we maken talloze foto’s van het zand, water, luchten en ons bootje.
01-06-2019 - Aankomst
25-05-2019 - Stoomschip Blue Roger
12-05-2019 - Terug in Spanje en Portugal
29-04-2019 - Met grote snelheid door de Middellandse Zee
19-04-2019 - Blue Roger terug in de Middellandse Zee
04-04-2019 - Terug in de Rode Zee, naar Suez.
09-03-2019 - Rode Zee
21-02-2019 - Van India naar Djibouti
03-02-2019 - Oversteek naar India
30-01-2019 - Thailand, één van de vele ware verhalen.
22-01-2019 - Mooi Thailand
09-01-2019 - Thailand, blog volgt over enige tijd.
26-12-2018 - Het ware verhaal op Langkawi.
22-12-2018 - Langkawi met Floor, Evelien, Martijn en Bowie.
14-12-2018 - Singapore en Maleisië
27-11-2018 - Eind van de Indonesië rally.
06-11-2018 - Het verhaal aan boord van Jan Willem en Marleen.
30-10-2018 - Belitung & Bangka
21-10-2018 - De orang-oetan
15-10-2018 - Bali en Bawean
12-10-2018 - Een droomreis. (Het ware verhaal van Ariëtte)
21-09-2018 - Flores, Sumbawa en Lombok
29-08-2018 - Het eiland Buton, Celebes.
21-08-2018 - Tifu op het eiland Buru
16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesië
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australië !
17-10-2017 - Nieuw Caledonië
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis