Menu

Verslagen


Rode Zee

09-03-2019

We vertrekken 22 februari om 4 uur ’s morgens, omdat de wind er het eerste stuk gunstig uitziet. We zien wel dat na ongeveer 5-6 dagen de wind in het Noorden draait naar Noorden wind, maar we hopen de 1000 mijl dan al grotendeels afgelegd te hebben naar Port Ghalib, en we kunnen ook altijd stoppen halverwege in Suakin (Sudan) wat ook een bekende stop is voor zeilboten.

De eerste 2 uur, zijn we aan het motorzeilen want we hebben vanuit Djibouti een oostenwind, bij het indraaien van de Rode Zee, bij Bab El Mandeb, hebben we dan de wind vol achter ons, en wat voor wind, makkelijk 30 knopen en we ‘vliegen’ over de golven naar het noorden, met een snelheid van 8, soms 9 zelfs 10 knopen. Als we ongeveer 24 uur later zijn, in de ochtend van 23 februari, hebben we 180 mijl ruim afgelegd, een record voor ons! Maar dan verdwijnt de wind ook vrij snel. Het wordt weinig wind, soms vanuit het noorden dan weer vanuit het zuiden. Dus we motorzeilen, en dat gaat dagen door, soms  de motor even uit, maar dan gaan we slechts 2 knopen en dat schiet niet op. Ondanks dat we helemaal vol getankt zijn gaat er aardig wat diesel doorheen. We vorderen gestaag richting Suakin, en dan plots draait de wind naar het Noorden en wordt hard. We gaan kruisen, maar dat blijkt niet eenvoudig, de wind is namelijk helemaal niet stabiel hier. De wind shift constant in graden en veranderd de hele tijd in kracht. Het maakt dat als je net denkt een goede koers te hebben op 30-40 graden aan de wind, dat door de windshift de wind aan de andere kant van het zeil komt en je gedwongen wordt overstag te gaan. Je moet dus constant heel alert zijn, ook al vaar je op de windhoek (en niet op koers). Het beste ging het nog als Frank de autopilot uit zette en het roer zelf in handen nam, dan kan je snel genoeg reageren. Maar om dat dagen te doen was moeilijk. Soms dachten we een mooie slag te maken en dan gingen we overstag en gingen we de weg weer bijna recht terug, zo slecht was het. Het was de zwaarste tocht voor ons, van de hele wereldreis tot nu toe.

Toen we weer eens de motor wilden bijzetten, hoorden we een paar kleine plofjes en verder niets… de motor kreeg geen diesel meer. Door al het geschommel was er viezigheid (sludge) vanuit de diesel in de leidingen gekomen en waren de filters volledig verstopt. Dus die heeft Frank onderweg verwisseld en condenswater afgetapt. Ook de generator begaf het op zeker moment, maar die was snel weer aan de praat. De watermaker werkte nog steeds niet, en dat maakte dat je toch heel zuinig met water gaat doen, ook al heb je voor dagen genoeg aan boord. Dus douchen werd gelimiteerd.

We wisten dat in het weekend we naar huis konden vliegen en hoopten dat te halen, maar helaas werden we zo vertraagd dat de vluchten van zaterdag en zondag niet meer te halen waren.

We kwamen nauwelijks nog aan slapen toe, omdat we beiden boven bleven, om elkaar af te wisselen. Als je dan maar 2 knopen vooruit komt, en in 24 uur maar 64 mijl in de goede richting wordt je af toe gefrustreerd. Ook wisten we niet precies hoeveel diesel we nog hadden. Over de ene boeg stond er dat we honderd liter in de tank hadden, over de andere boeg, was de tank leeg. Voor de zekerheid heeft Sandra zelfs onderweg de tank van binnenuit geopend, om te checken hoeveel diesel er nog was.

En toen waren we nog maar 40 mijl van Port Ghalib, en we liepen zo traag dat we bang waren zelfs zaterdag niet te kunnen arriveren, maar we hadden geluk, de wind draaide zodanig dat we prachtig hoog aan de wind recht op Port Ghalib afstevenden. En zaterdag 15 uur, op 2 maart kwamen we aan aan de douane steiger. Direct kwamen er Egyptische mannen die ons aanlegden en daarna Mohamed van Nasco tours (onze agent) die alles voor ons ging regelen. Wel zo makkelijk. Het is verplicht hier een agent te nemen. En zo konden we in de schemer naar ons plaatsje in de marina, voor het prachtige all inclusive hotel, met volgens Frank “allemaal 65+ ers”.

We hebben de volgende dag de eerste vlucht naar huis geboekt. Er is heel leuk contact met de buren, aan één zijde Reini Gelder , een beroemde Oostenrijkse zeiler, die in 2014 de SOLO Tasman Challenge heeft gewonnen met zijn trimaran. Hij heeft nu een ander race zeiljacht  ‘Mango Roa’. Aan de ander zijde komt één dag later ‘Drifter’ met zijn schipper Arnold. Een Nederlander die wij in Maleisië al tegen kwamen en die met een konvooi door de Golf van Aden is gegaan. Wij zijn er best trots op dat we, ondanks 2 weken later vertrek uit India, toch vóór deze schepen van het konvooi in Port Ghalib liggen.

Op maandag 4 vliegen we terug, heerlijk om weer even in Nederland te zijn.

 

 

 



Blue Roger Blogs

01-06-2019 - Aankomst
25-05-2019 - Stoomschip Blue Roger
12-05-2019 - Terug in Spanje en Portugal
29-04-2019 - Met grote snelheid door de Middellandse Zee
19-04-2019 - Blue Roger terug in de Middellandse Zee
04-04-2019 - Terug in de Rode Zee, naar Suez.
09-03-2019 - Rode Zee
21-02-2019 - Van India naar Djibouti
03-02-2019 - Oversteek naar India
30-01-2019 - Thailand, één van de vele ware verhalen.
22-01-2019 - Mooi Thailand
09-01-2019 - Thailand, blog volgt over enige tijd.
26-12-2018 - Het ware verhaal op Langkawi.
22-12-2018 - Langkawi met Floor, Evelien, Martijn en Bowie.
14-12-2018 - Singapore en Maleisië
27-11-2018 - Eind van de Indonesië rally.
06-11-2018 - Het verhaal aan boord van Jan Willem en Marleen.
30-10-2018 - Belitung & Bangka
21-10-2018 - De orang-oetan
15-10-2018 - Bali en Bawean
12-10-2018 - Een droomreis. (Het ware verhaal van Ariëtte)
21-09-2018 - Flores, Sumbawa en Lombok
29-08-2018 - Het eiland Buton, Celebes.
21-08-2018 - Tifu op het eiland Buru
16-08-2018 - Spice Islands
03-08-2018 - Naar Indonesië
19-07-2018 - Op naar T.I.(Thursday Island)
14-07-2018 - Cairns
16-06-2018 - Whitsunday Islands en Magnetic Island.
04-06-2018 - Op weg naar de Whitsunday Islands
04-06-2018 - Het (ware) verhaal van Marjan en Theun.
22-05-2018 - In noordelijke richting langs de kust richting Fraser Island
14-05-2018 - Reparaties aan boord, familie aan boord
06-05-2018 - We are back!
03-11-2017 - Australië !
17-10-2017 - Nieuw Caledonië
05-10-2017 - Bula !
28-09-2017 - Het ware verhaal, deel 3;)
22-09-2017 - Tonga en naar Fiji
10-09-2017 - Walvissen
28-08-2017 - Oversteek van Bora Bora naar Niue.
15-08-2017 - De Society Islands (deel 2)
10-08-2017 - Society eilanden (deel 1)
24-07-2017 - Overtocht Tuamotus met gebroken verstaging
03-07-2017 - Markiezen
23-06-2017 - Pacific
20-05-2017 - Wachten in Panama
05-05-2017 - Cartagena
26-04-2017 - we staan in Zilt Magazine
24-04-2017 - Curacao
28-03-2017 - Naar de ABC eilanden
10-03-2017 - Naar het zuiden
25-02-2017 - Guadeloupe
12-02-2017 - St Kitts, Nevis en Antigua
30-01-2017 - Ontmoetingen
16-01-2017 - Het ware verhaal (deel 2)
15-01-2017 - Van Dominica en Guadeloupe naar Sint Maarten
11-01-2017 - Klussen op Martinique
03-01-2017 - In de Caribbean: Barbados en St Lucia
24-12-2016 - De oversteek over de Atlantische oceaan (4-21 december)
03-12-2016 - Voorbereidingen oversteek Atlantische oceaan
27-11-2016 - Tenerife en La Gomera
22-11-2016 - Het ware verhaal.... ;-)
19-11-2016 - De Canarische eilanden
11-11-2016 - De oversteek naar de Canarische eilanden
06-11-2016 - We pakken het weer op.
19-10-2016 - Een zwarte dag
05-09-2016 - In de Spaanse ria's
01-09-2016 - De eerste oversteek
28-08-2016 - Het buitenboord motortje
24-08-2016 - Kennismaking met Zuid Engeland
19-08-2016 - De eerste dagen
14-08-2016 - we zijn vertrokken
04-08-2016 - we maken plannen om te vertrekken
26-07-2016 - Huwelijksreis


Onze positie